De overstap naar een plug-in hybride of zelfs een elektrische auto lijkt in volle gang te zijn. De cijfers van het afgelopen jaar, alsmede van de afgelopen maand zijn eindelijk bekend. Het is duidelijk geworden dat de gestekkerde auto langzaam de overhand begint te nemen in de verkopen. Vooral de maand december heeft weer erg goede cijfers weten te noteren, maar dit heeft uiteraard ook een reden.
Cijfers in een vogelvlucht
De maand december was de op één na beste maand ooit voor de verkoop van (PH)EV’s. Er werden 23.150 nieuwe auto op kenteken gezet. Dat is een daling van 25% ten opzichte van exact een jaar geleden.
Ondanks dit groeide het marktaandeel van gestekkerde auto’s in december wel naar ruim 65%, waarbij de elektrische auto zelfs 59% voor zijn rekening heeft genomen. Het is dan niet verwonderlijk dat de hele top 10 van best verkochte auto’s uit elektrische auto’s bestaat.
In 2021 zijn er in Nederland zo’n 95.464 nieuwe gestekkerde personenauto’s geregistreerd, ruim 7% meer dan in 2020. Het marktaandeel verbeterde tot 30% (inclusief 20% BEV’s en 10% PHEV’s), een volle vijf procentpunten boven 2020 (25%).
Geen record, wel mooie cijfers
Dat er geen nieuw record in december is gezet heeft een tweetal redenen. Exact een jaar geleden werden er veel nieuwe modellen op kenteken gezet en in de voorraad bij dealers opgenomen. Op deze manier konden de auto’s nog met een gunstige bijtelling verkocht worden. Daarnaast moesten fabrikanten nog voldoen aan de strenge Europese CO2 emissie-eisen.
Enkel de bijtelling lijkt ditmaal de reden te zijn dat veel modellen nog in december op kenteken zijn gezet. Vrijwel elke fabrikant heeft dergelijke modellen op voorraad genomen om deze weer met gunstige voorwaarden te kunnen doorverkopen.
Verkoopcijfers per model
Nu de balans is opgemaakt kan er ook gekeken worden naar de individuele verkopen. Het is direct duidelijk dat er in de maand december flink wat op voorraad is genomen. Een grote afwezige in het rijtje van de maand december is de Kia e-Niro. Over het gehele jaar heeft het model uitstekend gepresteerd, maar de verhoging van de bijtelling was onvoldoende reden om de EV groot op voorraad te nemen.
Verkoopcijfers december in aantallen
- Skoda Enyaq iV – 1.517
- Ford Mustang Mach-E – 1.250
- Volkswagen ID.4 – 1.219
- Audi Q4 e-tron – 1.183
- Cupra Born – 1,134
- Volvo XC40 Recharge – 1.069
- Polestar 2 – 1.060
- Volkswagen ID.3 – 1,009
- Tesla Model 3 – 974
- Hyundai Ioniq 5 – 923
Verkoopcijfers over heel 2021 in aantallen
- Skoda Enyaq iV – 6.685
- Kia Niro EV (e-Niro) – 5.850
- Volkswagen ID.4 – 4,216
- Ford Mustang Mach-E – 4,148
- Lynk & Co 01 PHEV – 3.297
- Volvo XC40 PHEV – 3.097
- BMW iX3 – 2.833
- Ford Kuga PHEV – 2.573
- Tesla Model 3 – 2.561
- Polestar 2 – 2,527
Opvallend is dat de lijst in de top 4 nauwelijks afwijkt in zowel de maand december als over het jaar 2021. Het is duidelijk dat zowel Audi als Cupra de beslissing hebben genomen om voorraad aan te leggen, want over het gehele jaar zien wij deze niet meer in de cijfers terug. Lynk & Co heeft het verrassend genoeg ook erg goed gedaan dit jaar. Tegenvallend is de Volkswagen ID.3 die wij niet meer terugzien in de top 10 en de lage notering voor de Tesla Model 3. Voor een kleine fabrikant als Polestar heeft men in Nederland prima zaken gedaan en hier kunnen ze trots op zijn.