Vorig jaar mochten wij voor het eerst kennismaken met de Enyaq iV. Het is nu de beurt aan de Enyaq Coupe iV. Als wij terugkijken op het eerste jaar van deze elektrische SUV heeft het vrijwel elk record gebroken. De Tsjechen hadden zelf waarschijnlijk ook niet verwacht dat het model een dermate groot succes zou zijn. Met de komst van de Enyaq Coupe iV is er nu ook een model op de markt die net even wat stoerder oogt. Daarnaast biedt deze EV nog meer dan enkel een schuin aflopende daklijn.
Eerste elektrische RS
Om de komst van de Enyaq Coupe iV te vieren heeft Skoda kenbaar gemaakt dat de eerste versie direct de RS-versie zal zijn. Met deze stap willen de Tsjechen direct antwoorden op de komst van de Volkswagen ID.5 GTX. Zoals je het mag verwachten is het juist dit model die al het moois uit deze Enyaq Coupe iV weet te halen. Het mag vanzelf spreken dat deze versie direct de duurste variant is.
De topklasse Enyaq Coupe RS iV beschikt over een 220 kW (295 pk) sterke elektromotor en 460 Nm koppel. Dit zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden. De topsnelheid ligt op 180 km/h.
Subtiele maar belangrijke verschillen
Gebaseerd op de bekende MEB-architectuur van de VW Group, biedt de Enyaq Coupe iV twee batterijformaten, vier vermogensniveaus en varianten met achter- of vierwielaandrijving.
Het belangrijkste verschil met de reguliere Enyaq iV SUV is de aflopende daklijn die de Coupé-variant voor sommige klanten aantoonbaar aantrekkelijker maakt. De nieuwe carrosserievorm draagt ook bij aan een verbeterde luchtstroom langs de koets, mede dankzij de 15 mm lagere rijhoogte door het standaard sportonderstel.
Andere stylingverschillen zijn de kenmerkende sportieve voorbumper, sideskirts in koetswerkkleur, het standaard donkergetinte panoramische glazen dak en lichtmetalen velgen in de maten 19 tot 21 inch. Ondanks de sterk aflopende daklijn levert deze Coupe slechts 15 liter bagageruimte in.
Accu en aandrijving
Klanten kunnen Skoda’s nieuwe EV bestellen in twee accu’s, 62 kWh (58 kWh bruikbaar) en 82 kWh (77 kWh bruikbaar). Er zijn vier prestatieniveaus beschikbaar, beginnend bij 132 kW (177 pk) voor de RWD Enyaq Coupe iV 60 uitgerust met de kleinere batterij en het 150 kW (201 pk) Enyaq Coupe iV 80 RWD aangedreven door de grotere batterij.
Er zijn ook twee dual-motor AWD-modellen die worden geleverd met het 82 kWh-pakket. De Enyaq Coupe iV 80x heeft een vermogen van 195 kW (262 pk), terwijl de topklasse Enyaq Coupe RS iV 220 kW (295 pk) en 460 Nm (339 lb-ft) koppel krijgt.
Als het gaat om het rijbereik, is het meest efficiënte model de Enyaq Coupe iV 80 RWD met tot 545 km in de WLTP-cyclus. Het opladen van de 82 kWh-accu van 10 naar 80 procent aan een DC-snellader duurt 36 minuten.
Interieur
Het interieur lijkt minder op de schop te zijn gegaan. Sterker nog, in het interieur zijn geen wijzigingen aangebracht. Zo zien wij hier het 5,3 inch scherm voor de bestuurder terug. In het midden treffen wij het 13 inch infotainmentscherm. Comfort, zoals gescheiden climate control, zijn wederom standaard van de partij.
Er is in deze Enyaq Coupe iV het nodige aan keuze. Onder de noemer sfeerpakketten kun je zelf de kleur van de bekleding en materiaal zelf bepalen. Voor de RS zijn twee exclusieve samenstellingen, met onder meer carbonlook panelen en sportstoelen met RS-logo’s. Hier is de keuze dus juist weer wat beperkt.
Beschikbaarheid
Al te lang hoeven wij niet te wachten alvorens de Enyaq Coupe iV daadwerkelijk te bewonderen is. De stoere SUV zal in mei al bij de dealers staan. In eerste instanties zal enkel de RS te bewonderen en te bestellen zijn. Aan het einde van de zomer zullen de overige varianten beschikbaar komen. Over de prijzen heeft Skoda nog niets kenbaar gemaakt. Het is echter wel de verwachting dat het model iets hoger in de prijslijst zal staan.