Ook Škoda heeft ingezien dat elektrisch rijden de toekomst is en maakte de overstap op het aanbieden van elektrische auto’s. Het merk is in een hard tempo elektrische modellen aan het ontwikkelen. Het van oorsprong Tsjechische automerk startte met Citigo e iV en heeft daarna het doek van de Superb iV en de Octavia getrokken.
De Citigo e iV heeft met de Enyaq iV een waardige opvolger gekregen, een model dat binnen niet al te lange tijd ook in een coupé versie (de Enyaq iV Coupé RS) op de markt wordt gebracht. Hoogste tijd dus voor een kennismaking met iV E-Mobility en de Enyaq.
Kennismaken met iV E-Mobility, het elektrische submerk van Škoda
Met de introductie van de genoemde geëlektrificeerde productiemodellen heeft Škoda een belangrijke stap naar de toekomst gezet. Haar nieuwe auto’s worden onder de naam iV op de markt gezet. Onder het submerk iV E-Mobility worden de volledig elektrische auto’s ondergebracht om op die manier dit segment beter onder de aandacht te brengen. Het merk geeft aan dat de letters iV niet alleen staat voor de term “innovatief” maar ook voor terminologie als intelligentie, individuele en intuïtieve auto’s. Uiteraard is dit een goede reden om de Enyaq iV eens wat nader onder de loep te nemen.
Wat is de Enyaq iV voor elektrische wagen?
Ben je op zoek naar een elektrische SUV waarmee je vijf personen op een zeer comfortabele manier in kunt vervoeren? Dan komt de Enyaq iV zeker in aanmerking. De auto is in 2021 op de markt gebracht. Veel mensen vroegen zich bij de introductie van dit model af wat de Enyaq iV voor elektrische wagen is en wat ze ervan konden verwachten. In de praktijk praktijk bleek dat het aanschaffen van de elektrische wagens van dit merk zeker een overweging waard is. Automotive-online.nl meldde onlangs dat de Enyaq zelfs de meest geregistreerde elektrische auto van 2021 was.
De Enyaq iV is een aansprekende speler in het premiumsegment. De auto heeft een mooie uitstraling waarbij de auto (voor SUV-begrippen) opvallend laag op de wielen staat. Škoda heeft de keuze gemaakt om een groot deel van de batterijen in de vloer te verwerken om op deze manier toch volop binnenruimte te kunnen bieden. Daarnaast heeft deze keuze als voordeel dat het op deze manier het hoge zwaartepunt van een SUV wordt gecompenseerd en dat de stroomlijn van de auto wordt verbeterd.
Onderhuids is de Škoda Enyaq iV gelijk aan de Volkswagen ID.4. In dat opzicht wordt er gekozen voor betrouwbaarheid. De iV kan worden geleverd met een 60 of 80 kWh batterij, waarmee respectievelijk 400 of 520 km (WLTP) kan worden afgelegd. Deze batterijkeuze is ook bepalend of de Enyaq snel (100 kW) of zeer snel (125kW) kan worden opgeladen.
Wat maakt de Škoda ENYAQ zo bijzonder?
Het zal je misschien wel duidelijk zijn dat Škoda niet gekozen heeft voor een futuristisch uiterlijk, een bijzondere bediening of zich gericht heeft op het aanbieden van een auto met uitzonderlijke rijeigenschappen. Ook het feit dat er in deze auto exact dezelfde (fijnregeling) techniek is gebruikt als in andere elektrische wagens uit de Volkswagen groep maakt de Enyaq niet uniek.
Wat de Škoda Enyaq iV wel bijzonder maakt, is de manier waarop dit elektrische project is aangevlogen. Hierin zijn de karakteristieke kenmerken van Škoda heel duidelijk zichtbaar. Škoda kiest er bewust voor om het uiterlijk, de bediening en de rijeigenschappen van de auto’s zo normaal mogelijk te houden en doet bewust geen poging om zich op dit soort gebieden te onderscheiden, zoals het grotendeel van de merken wel probeert te doen. Juist door deze keuze maakt de Enyaq iV een vertrouwde auto waarmee Škoda een flinke stap in de toekomst zet!