Recentelijk maakte Elon Musk, CEO van Tesla, bekend dat zijn bedrijf zich op het ontwikkelen van een volledig elektrische truck heeft gestort. In de eerste reacties lieten experts weten dat zij dachten dat dit niet gemakkelijk zou worden. Het doel om in september klaar te zijn zou veel te ambitieus zijn. Onderzoek ondersteunt de stelling echter.
Gewicht
Het grote probleem bij het bouwen van een vrachtwagen is het gewicht, menen de experts. Volgens hen zal de toevoeging van voldoende batterij-inhoud de elektrische vrachtwagen tegenhouden. Dit zou namelijk nog te veel ten koste gaan van het laadgewicht. In een investeringsrapport laat een groep onderzoekers echter zien dat dit niet klopt. Volgens hen is er bij de huidige vrachtwagens op benzine nog flinke speling tussen het daadwerkelijke gewicht en het maximale gewicht. Dit zou veel ruimte voor de batterij laten.
Actieradius
Een ander probleem is de actieradius. Dit komt bij elk nieuw elektrisch voertuig opnieuw ter sprake. In het geval van vrachtwagens is dit echter extra prangend. Door de omvang van de, vaak dubbele, tanks kunnen de huidige trucks honderden kilometers ver reiken. In veel gevallen wel tot boven duizend kilometer. Met een batterij is die kans vooralsnog flink kleiner. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de ontwikkeling die de batterij momenteel doormaakt. Volgens de onderzoekers zal dit veel effect hebben op de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens.
Concurrentie
Het rapport is niet alleen goed nieuws voor Tesla. Ook veel van de concurrenten in de autoindustrie hebben aangekondigd zich te richten op vrachtverkeer. Zo is de Mercedes Benz Urban eTruck die in 2016 werd gepresenteerd klaar om groot in productie te gaan. Daarnaast heeft het bedrijf Peterbilt Trucks onlangs een volledig elektrische vuilniswagen gepresenteerd. De techniek uit dit voertuig moet ook gaan dienen voor andere soorten vrachtwagens en grote voertuigen. De markt voor vrachtwagens wordt geschat op een wereldwijde waarde van tien miljard euro.