De Polestar O2 Concept heeft vandaag zijn gezicht laten zien. We kunnen gerust stellen dat deze conceptversie wel naar meer smaakt. Het model is een verdere ontwikkeling op basis van de Precept, maar het onderstel is weer geleend van de Polestar 5. Het lijkt nu een mengelmoes van verschillende onderdelen, maar de conceptversie is wel degelijk verfijnd en ontwikkeld met de precisie die wij vanuit Polestar kennen.
‘Opwindende rijprestaties’
Tijdens de onthulling van de Polestar O2 Concept is er altijd een woord vooraf. De fabrikant kwam met enkele uitspraken die je zo uit een marketingboek kunt toveren. Desondanks biedt het wel een inkijk in de elektrische wereld zoals de fabrikant hem ziet. Zo heeft men een zelfverklaarde missie om sportieve roadsters opnieuw te definiëren voor het elektrische tijdperk.
Deze O2 Concept moet vooral aantonen dat een cabriolet prima samen gaat met topprestaties en een opwindende rijervaring. Deze laatste zaken zullen voornamelijk door de onderliggende techniek behaald worden al kun je de opwindende rijervaring dubbelzinnig opvatten.
Deze opwindende rijervaring wordt volgens Polestar nogmaals duidelijk wanneer je achter het stuur zit. Het stuurgevoel wordt beschreven als wendbaar, direct en lineair. Polestar merkt ook op dat de rijervaring “levendig, licht en vol vertrouwen” is, waarbij voorspelbaarheid en speelsheid de kern vormen van opwindend en pittig rijden.
Verschillende modellen door elkaar
Zoals eerder gezegd heeft deze O2 Concept verschillende zaken geleend van andere modellen. Zo is de ontwerpstijl overgenomen van de eerder getoonde Precept. Dit zie je vooral aan de neus en de achterzijde van de auto. Om dit nogmaals te bevestigen zien wij zelfs een identiek dashboard terug in deze cabriolet. Het concept heeft klassieke sportwagenproporties: een lage en brede carrosserie met een assertieve houding, minimale overhang, een lange wielbasis en een compact 2+2 design, die allemaal een modern, elektrisch gevoel uitstralen. Het zijn juist deze elementen die wij ook weer in de Precept terugzien.
Een rol voor de Polestar 5 is ook weggelegd in deze nieuwe conceptversie. Het aluminium platform van deze EV is er wederom bij gepakt en aangepast voor deze O2 Concept. Het is juist dit aluminium platform, aldus Polestar zelf, die perfect geschikt is voor een cabriolet. Het biedt immers de hoogste stijfheid die wel noodzakelijk is bij deze carrosserievorm.
Ingebouwde drone
Een ander interessant kenmerk is de autonome filmische drone die achter de achterbank is geïntegreerd en die kan worden ingezet terwijl de auto rijdt. Het kan de auto volgen met snelheden tot 90 km/h, waarbij gebruikers videoclips kunnen bewerken en deze direct vanaf het 15-inch display kunnen delen wanneer de auto geparkeerd staat. Het werkelijke nut van deze gadget ontgaat ons nog volledig, maar erg grappig is de gedachte wel. Het is juist deze ingebouwde drone die het productieproces nooit zou halen als je het ons vraagt.
Milieu
Vooral in het interieur is goed nagedacht over het milieu. De materialen die hierbij gebruikt zijn kunnen volgens Polestar makkelijk gerecycled worden. Volgens de fabrikant heeft men in het interieur enkel polyester gebruikt. Een ander voordeel bij het gebruik van dit materiaal is het gewicht. Door gebruik te maken van polyester kan het gewicht flink gereduceerd worden.
Polestar O2 Concept levensvatbaar?
Op de vraag of de O2 Concept ooit in productie gezet zal worden moeten wij helaas negatief antwoorden. Het getoonde conceptmodel is vandaag vooral getoond om te laten zien wat er inmiddels allemaal mogelijk is met de hedendaagse technieken. Polestar heeft in de aankomende jaren nog flink wat modellen op de planning staan. Het is logisch dat juist deze modellen nu voorrang krijgen om productierijp gemaakt te worden.
Wel heeft Polestar het nogmaals duidelijk gemaakt dat de O2 Concept aantoont dat hun modellen in vrijwel elke carrosserievorm aangepast kunnen worden. De familiegelijkenis blijft desondanks wel staan, en dat is een sterke eigenschap van het merk.
Jammer genoeg kunnen wij dus nu enkel smullen van deze Polestar O2 Concept, maar het biedt wel een klein lichtpuntje. De fabrikant heeft goed laten zien waartoe ze in staat zijn met de bestaande ontwikkelingen. Dat men in de toekomst een cabriolet overweegt is dus zeker geen gekke gedachte, maar hoe lang moeten wij hier dan op wachten? Wij weten het helaas niet en het lijkt er dan ook eerder op dat het enkel bij dit studiemodel zal blijven.