Porsche heeft vandaag hun elektrificatieplannen verder kenbaar gemaakt. Tijdens deze persconferentie heeft de Duitse sportwagenfabrikant kenbaar gemaakt dat men werkt aan de opvolger van de Porsche 718, oftewel de Cayman / Boxster. De opvolger moet in 2025 gereed zijn om onthuld te worden aan de wereldwijde pers.
Langzaam afscheid van verbrandingsmotoren
Als je een sportwagenfabrikant moet noemen die de elektrische aandrijving omarmt, dan is het Porsche wel. Inmiddels heeft het merk de accu volledig omarmt. Dit gaat natuurlijk wel met de nodige kritiek, want de die-hard fan van Porsche moet even wennen aan deze nieuwe koers.
Het is onvermijdelijk dat merken zoals Porsche, maar ook diens Italiaanse concurrenten, op welke manier dan ook moeten vergroenen. De komst van een (plug-in) hybride of zelfs volledig elektrisch is dan ook niet te stoppen. Enkel op deze manier kunnen de fabrikanten hun klanten in Europa ook nog steeds bedienen.
Er is gelukkig nog wel wat goed nieuws te melden voor de liefhebbers van een Porsche. Het merk heeft aangekondigd dat de Porsche 911 voorlopig nog blijft bestaan in zijn hoedanigheid. Dit betekent dat men bij dit model nog geen afscheid neemt van de verbrandingsmotor. Wel zal men in de toekomst een hybride op de markt brengen om de overstap langzaam in gang te zetten.
Opmerkelijke stap
De beslissing om de 718 volledig elektrisch te maken, is misschien een beetje verrassend van Porsche die heeft verklaard synthetische brandstoffen te willen ontwikkelen om sportwagens (aangedreven op verbrandingsmotoren) te blijven verkopen, zelfs nadat de meeste voertuigen op benzine zullen zijn uitgefaseerd.
De 911 zal echter een belangrijke rol blijven spelen in deze overgang. Het model dient als alternatief voor de potentiele koper die liever nog niet naar de Porsche Cayman wil overstappen. Het beschikbare alternatief biedt wel weer meer speelruimte voor de 718 om hier eens echt gek te doen en beter uit te pakken.
Porsche Cayman met handgeschakelde bak?
Een belangrijke ontwikkeling lijkt hem juist nu te zitten in de versnellingsbak. Inmiddels experimenteren meer fabrikanten met het idee om een handgeschakelde versnellingsbak in een elektrische auto te krijgen. Het lijkt voor fabrikanten interessant genoeg om deze ontwikkeling door te zetten. Inmiddels heeft Toyota een patent ingediend die vooralsnog enkel op papier lijkt te bestaan.
Verder heeft de Porsche Taycan wel een versnellingsbak, zij het alleen een tweeversnellingsbak voor de achteras. Het laat wel zien dat Porsche niet iemand is die het peloton volgt en de handgeschakelde bak opgeeft. De transmissie met twee snelheden (gemaakt door ZF voor Porsche en Audi) heeft enige kritiek gekregen omdat het een onnodige complicatie is, maar de Porsche-ingenieurs hadden hun redenen om het op te nemen.
Het lijkt er dus sterk op dat de opvolger van de Porsche Cayman in 2025 mogelijk ook met een handgeschakelde bak zal komen. Dit zou natuurlijk wel fantastisch zijn voor de echte purist. Op deze manier moet je nog steeds werken in de sportwagen om hem in bedwang te houden.