Uit onderzoek van de Europese denktank Transport & Environment blijkt dat een elektrische bestelbus zo’n 25% goedkoper is dan een conventioneel aangedreven versie. Een ander onderzoek toont weer aan dat verreweg de meeste kopers inmiddels voor ‘elektrisch’ gaan.
25% goedkoper
In het onderzoek zette men de aanschaf- en gebruikskosten — de zogenoemde Total Cost of Ownership — van elektrisch en conventioneel aangedreven (diesel) bestelwagens in zes Europese landen tegenover elkaar. Hieruit bleek dat een elektrische bestelbus gemiddeld zo’n 25% goedkoper is, €0,15 per kilometer voor de elektrische bestelwagen tegenover €0,20 per kilometer voor de conventioneel aangedreven variant. Zelfs als de subsidies voor elektrische voertuigen niet werden meegerekend kwamen de EV’s als goedkoopste uit de bus.
Inzichten
Deze twee studies tezamen schetsen een interessant beeld van de huidige staat van de markt. Vergeleken met de explosieve toename in populariteit en aanbod van elektrisch aangedreven personenauto’s blijft de markt van elektrische bestelwagens enigszins achter. Daar waar 9% van alle personenauto’s in de onderzochte landen — Polen, Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië — elektrisch waren, was slechts 3% van alle bestelwagens elektrisch aangedreven.
Dit terwijl het onderzoek aantoont dat elektrische bestelwagens zowel goedkoper als klimaatvriendelijker vriendelijker zijn. Verreweg de meeste kopers zijn zich hier gelukkig terdege van bewust. Daardoor neemt de vraag naar elektrisch aangedreven bestelwagens alleen maar toe.
Weinig aanbod
Hoe kan het dan dat deze markt zo achterblijft? Dit heeft alles te maken met een gebrek aan aanbod. Momenteel hebben kopers keuze uit zo’n 43 modellen (waarvan 19 ‘licht’ en 24 ‘zwaar’). In 2018 waren dit er slechts 18. Ook aspecten als de actieradius en de aanwezigheid van de laadinfrastructuur kunnen belemmerend werken. Tegelijkertijd gaat de industrie gebukt onder een tekort van cruciale onderdelen. Dit komt de verkopen uiteraard niet ten goede. Desondanks ziet de toekomst voor de elektrische bedrijfswagen er rooskleurig uit. De verwachting is dat tegen 2025 nog 8 nieuwe elektrische modellen worden geïntroduceerd. Het merendeel daarvan heeft een aanzienlijk grotere actieradius dan oudere elektrische bestelwagens.