Het principe ‘Shop & Charge’ wordt op steeds meer plekken in Europa mogelijk. De afgelopen maanden maakten verschillende grote supermarktketens wereldkundig dat ze op korte termijn honderden of zelfs duizenden snellaadstations zullen realiseren.
92% minder uitstoot
Albert Heijn maakte in februari al bekend dat ze in samenwerking met Eneco eMobility maar liefst 120 snellaadstations — elk met twee oplaadpunten — gaan plaatsen. Dit doet de Nederlandse supermarktketen in het kader van haar ambitie om radicaal te verduurzamen. Deze ambitie lijkt overigens razendsnel behaald te worden, aangezien Albert Heijn sinds 2018 haar eigen CO2-uitstoot al met 92% teruggedrongen heeft. Daar kan menig bedrijf nog een puntje aan zuigen.
Met het plaatsen van de snelladers hoopt Albert Heijn de eigen uitstoot nog verder terug te dringen. Overigens zijn de 120 aangekondigde laders slechts de eerste stap. Tegen 2025 wil de supermarktketen maar liefst 2000 laadpunten geplaatst te hebben.
Ook Jumbo plaatst snelladers
Overigens is Albert Heijn niet de enige. Ook Jumbo begint dit jaar nog met het installeren van snelladers bij haar winkels. Dit doet het in samenwerking met PowerGo. Vooralsnog is het plan om dit jaar maar liefst 150 snellaadzuilen te plaatsen. Deze komen niet alleen bij Nederlandse Jumbo en La Place locaties te staan, maar ook bij filialen in België.
Douwe Snel, directeur Franchise & Real Estate bij Jumbo: “Wij zetten continu stappen om onze bedrijfsvoering en gebouwen verder te verduurzamen en zien het als een verantwoordelijkheid om onze CO2-uitstoot te verminderen. Tegelijkertijd willen we klanten helpen bij een duurzamere leefstijl, zodat we samen het verschil kunnen maken. Met het aanbieden van laadfaciliteiten dragen we bij aan het toegankelijker maken van elektrisch rijden.”
Carrefour: ‘groene imago’ versterken
De plannen van Albert Heijn en Jumbo vallen enigszins in het niet als je ze vergelijkt met de plannen van de Franse supermarktketen Carrefour. Carrefour gaat namelijk maar liefst 5.000 laadpunten bij in totaal 700 supermarkten installeren. Elke Carrefour ‘hypermarkt’ moet minstens tien oplaadpunten krijgen, de kleinere locaties moeten genoegen nemen met vijf laadstations. Dit zijn niet alleen snelladers, maar ook ‘gewone’ AC-laders en zelfs laders voor e-bikes en e-scooters.
Evenals Albert Heijn wil Carrefour dit plan tegen 2025 uitgevoerd hebben. Desondanks laat de supermarktketen er geen gras over groeien. Het eerste laadstation, op het parkeerterrein van de Carrefour hypermarkt in La Chapelle Saint-Luc, werd afgelopen week al geopend.