Het merk Smart zal altijd in ons geheugen blijven als de fabrikant met de stoere en zeer compacte stadautootjes. Dit kenmerk is echter al wel sinds de jaren 90 bepalend. Hier komt nu echter verandering in met de Smart #1. Het is de eerste elektrische SUV van het merk, dus ook direct een slag groter in tegenstelling tot wat wij gewend waren. Er is in de aanloop naar dit debuut al veelvuldig gesproken over de komst van deze EV, maar vandaag is het doek officieel van het model getrokken.
Samenwerking
Het had niet veel gescheeld, of het merk Smart was van het toneel verdwenen. Gelukkig zag Mercedes-Benz er nog net genoeg in om het merk levende te houden. Hiervoor gingen de Duitsers wel op zoek naar een technologische partner om het merk een nieuw leven in te kunnen blazen. Deze partner werd gevonden in het Chinese Geely.
De complete styling van de Smart #1 hebben de Duitsers volledig voor hun rekening genomen, terwijl Geely het technologische gedeelte en de productie voor zijn rekening neemt. Deze combinatie heeft er onder meer voor gezorgd dat bepaalde technieken uit de Polestar zijn gebruikt in de nieuwe Smart #1. Geheel onlogisch is dit niet, want Geely is immers ook eigenaar van het merk Polestar.
Ontwerp Smart #1
Het ontwerp van de nieuwe Smart #1 is weer geheel eigenzinnig. Van een enige subtiele knipoog naar het verleden is niets te merken, want klein is de SUV zeker niet. Zo is de EV met een lengte van 4,27 meter een centimeter langer dan de VW ID3 en net iets hoger in vergelijking met de ID4. Deze schattingen werden al eens eerder gemaakt op basis van het studiemodel wat eerder werd getoond vorig jaar. Aan dit design lijkt weinig gewijzigd te zijn.
Ergens herkennen wij andere auto’s in deze nieuwe Smart #1. Zo lijkt het onderste gedeelte (onder de raampartij) sterk op de vormgeving van de Mini Countryman, terwijl het bovenste gedeelte weer wat weg heeft van de Opel Adam. Er zijn zelfs mensen die de Kia Soul herkennen in dit model.
De ontwerpafdeling bij Mercedes heeft een unieke Smart op papier gezet die wij totaal niet kunnen associëren met het verleden van het merk. Heel vreemd is dit ook niet, want de voorgaande modellen zijn nooit ontwikkeld of geproduceerd door de eerder genoemde alliantie met de Chinezen. Het is wel duidelijk dat men met Smart een serieuze weg wil bewandelen om het merk opnieuw op de kaart te zetten. Aan het ontwerp ligt het in ieder geval niet.
Accu en vermogen
Een belangrijk aspect bij deze nieuwe Smart #1 is natuurlijk de technische informatie. Het is vandaag duidelijk geworden dat het model wordt voorzien van een 66 kWh accupakket. Deze biedt een actieradius van ongeveer 440 kilometer, echter moeten wij dit nog wel met een kanttekening melden. De verwachting is dat de Smart #1 gemiddeld uit zal komen op 350 tot 400 kilometer op een acculading. Snelladen behoort natuurlijk tot de mogelijkheden en kan zelfs oplopen tot snelheden van 150 kW. De laadkabel kan hierna weer netjes opgeborgen worden in een klein vak in de ‘frunk’.
De Smart #1 wordt een echt werkpaard, want de elektromotor is zeker geen kleintje. De elektromotor biedt een vermogen aan van 272 pk. Zelfs de Polestar 2, waar het platform mee gedeeld wordt, heeft dit vermogen nog niet eens. Over exacte configuraties werd nog niet gesproken, maar het platform biedt mogelijkheden voor een tweede elektromotor op de achterste as. Dit zou in theorie kunnen betekenen dat de Smart #1 wellicht ook als AWD op de markt zal komen.
Interieur
Wanneer je in de Smart #1 stapt herken je direct de invloeden van Mercedes. Alles is hoogwaardig afgewerkt en zit op een logische plek. De bestuurder heeft genoeg mogelijkheden om comfortabel achter het stuur te zitten door de verschillende instelmogelijkheden. Het centrale infotainmentsysteem krijgt zijn updates ‘over-the-air’ waardoor deze altijd up-to-date is. De klimaatregeling in de Smart #1 is gekoppeld aan een warmtepomp. Al met al is dit allemaal goed doorgedacht en goed afgewerkt.
Prijs en beschikbaarheid
Het is inmiddels duidelijk geworden dat Smart deze SUV zeer concurrerend op de markt wil zetten. Dat betekent dat de aanschafprijs zeer gunstig zal zijn. De prijzen zullen echter pas vlak voor de daadwerkelijk marktintroductie kenbaar gemaakt worden. Belangstellenden kunnen vanaf deze zomer wel kennismaken met de Smart #1 en een pre-order plaatsen. De eerste leveringen zullen dan plaatsvinden in de eerste maanden van 2023.