Binnen drie jaar zullen elektrisch aangedreven vrachtwagens goedkoper zijn dan vrachtwagens die rijden op diesel. Dit blijkt uit een nog ongepubliceerd onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau BCG.
Vanaf 2025 voordeliger
Volgens de onderzoekers zijn middelzware en zware elektrische vrachtwagens met minstens 120.000 kilometer op de teller vanaf 2025 goedkoper dan hun conventioneel aangedreven evenknieën. Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek bovendien dat men dit ‘omslagpunt’ in zowel de Verenigde Staten als China al eerder zal bereiken. Daarnaast berekenden de onderzoekers dat vrachtwagens op waterstof pas tegen 2030 een voordeligere optie zijn.
Sceptici
Daar waar de populariteit van elektrische auto’s de afgelopen jaren enorm toenam, zijn elektrisch aangedreven vrachtwagens relatief impopulair. Ergens is dit geen verrassing, aangezien veel bedrijven sceptisch staan tegenover elektrisch aangedreven vrachtwagens.
Hierbij mogen we natuurlijk niet vergeten dat vrachtwagens doorgaans uitgerust moeten worden met een extreem zware accupakketten, iets wat op zijn beurt gevolgen heeft voor het laadvermogen en de laadtijd. En die laadtijd moet – vooropgesteld dat de chauffeur een beschikbare snellader heeft kunnen vinden – weer overeenkomen met de rusttijd van de chauffeur.
Animo is nog laag
Uit het onderzoek kwam zelfs naar voren dat de meeste grote Europese bedrijven vooralsnog niet aan elektrische vrachtwagens willen. “Slechts 16 procent van de door BCG ondervraagde vrachtwagenklanten is van plan in de komende tien jaar een elektrische vrachtwagen aan te schaffen.” Dit heeft onder andere te maken met de lange laadtijden, hoge aanschafkosten en het ontbreken van een fijnmazig laadnetwerk in veel Europese landen.
Hoge aanschafprijs
Een van de grootste beren op de weg is de hoge aanschafprijs van elektrische vrachtwagens. Elektrische vrachtwagens zijn gemiddeld zo’n drie à vier keer zo duur als hun conventioneel aangedreven evenknie. Daarnaast zijn er in Europa nauwelijks laadstations voor elektrische vrachtwagens te vinden. Hier komt op korte termijn echter verandering in. Daimler, Volvo en Tration – het moederbedrijf van MAN en Scania – gaan de komende vijf jaar in totaal 1700 snellaadstations voor vrachtwagens langs Europese snelwegen gaan plaatsen.
Klein aandeel
Ondanks het feit dat elektrische vrachtwagens vanaf 2025 de voordeligste optie zijn concluderen de onderzoekers van BCG dat het aandeel elektrische vrachtwagens in 2030 ‘slechts’ 51% van de jaarlijkse verkopen zal bedragen, waarvan 32% volledig elektrisch en 19% op basis van waterstof. De overige 49% van de verkopen zijn ‘standaard’ diesel-vrachtwagens.
Overigens valt deze score nog mee als die wordt vergeleken met die van de Verenigde Staten en China. Zo is in 2030 in de VS slechts een kwart van alle verkopen elektrisch aangedreven en in China slechts een vijfde.