Wie een auto met verbrandingsmotor rijdt, is meestal (veel) goedkoper uit als zijn of haar auto gerepareerd kan worden met tweedehands auto-onderdelen. Omdat een groot deel van de auto’s met verbrandingsmotor wordt gerecycled en dergelijke modellen vaak al jaren op de markt zijn, is er een groot aanbod van gebruikte auto onderdelen beschikbaar. Wie nu een elektrische model koopt, waarvan het model meestal pas enkele maanden op de markt is, zal op den duur ook te maken krijgen met onderhoud en reparatie. Ook dan kan men waarschijnlijk besparen door gebruik te maken van tweedehands onderdelen, maar zijn deze eigenlijk wel breed beschikbaar?
Aanbod bij de “elektrische auto sloop”
Voor een klein onderzoek, hebben we het aanbod bekeken op Autoparts24.nl. Deze website presenteert zich, met meer dan 4 miljoen auto-onderdelen, als de grootste online gebruikte auto-onderdelen marktplaats. Op hun website bekijk en vergelijk je prijzen van auto-onderdelen van de autosloop. Hieronder een aantal cijfers op en rij.
Op het moment bestaat hun aanbod uit onder andere:
- +/- 200 Polestar onderdelen
- +/- 500 Ferrari onderdelen
- +/- 800 Lada onderdelen
- +/- 1.000 Tesla onderdelen
- +/- 25.000 Dacia onderdelen
- +/- 200.000 BMW onderdelen
- +/- 500.000 Volkswagen onderdelen
Zoomen we verder in op twee modellen van de merken Tesla en Volkswagen, dan ziet het aanbod er als volgt uit:
- +/- 100 Tesla model S onderdelen (+/- 13.000 in Nederland)
- +/- 250 Tesla model 3 onderdelen (+/- 42.000 in Nederland)
- +/- 30.000 Volkswagen Scirocco onderdelen (+/- 6.000 in Nederland)
- +/- 141.000 Volkswagen Polo onderdelen (+/- 300.000 in Nederland)
Omdat we ons ook beseffen dat elektrische auto’s uit veel minder onderdelen bestaan, zoomen we nog een keer verder in op één specifiek onderdeel, dat zowel in auto’s met verbrandingsmotoren als in elektrische auto’s voorkomt, namelijk de binnenspiegel.
- 1 Tesla model 3 binnenspiegel
- 2 Tesla model S binnenspiegels
- 8 Volkswagen Scirocco onderdelen, alle 8 van het laatste model
- 324 Volkswagen Polo binnenspiegels, waarvan 287 van het laatste model
Conclusie
Hoewel wij ons ook beseffen dat dit geen volledig onderzoek is, durven we de conclusie te trekken dat het aanbod aan tweedehands elektrische auto onderdelen nog enorm ver achterloopt op het aanbod tweedehands onderdelen voor conventionele auto’s. Zijn we daardoor verrast? Natuurlijk niet! Elektrische auto’s zijn nog niet zo lang beschikbaar en er rijden er bovendien nog niet zoveel rond. Bovendien kiezen de meeste rijders van een nieuwe auto (nog) niet voor tweedehands auto onderdelen.
Voor wie is deze informatie dan wel relevant?
Ben je gewend om jouw conventionele brandstof auto (zelf) te repareren met tweedehands onderdelen om op die manier kosten te besparen? Dan kom je met een elektrische auto waarschijnlijk bedrogen uit. Het aanbod is niet alleen klein; zelfs als er een onderdeel beschikbaar is, is deze door marktwerking (lees: weinig aanbod > hoge prijzen), waarschijnlijk niet goedkoop op de kop te tikken.