Audi heeft vandaag hun derde concept-car in de ‘Sphere’ collectie aan het wereldwijde publiek getoond. De nieuwe Urbansphere moet een volledig elektrische MPV worden die ook nog eens autonoom rond kan rijden. De concept-car geeft ons nu vooral het beeld hoe Audi de komende jaren hun auto’s verder zullen ontwikkelen.
Sterke Chinese invloeden
Deze Urbansphere is met sterke Chinese invloeden ontwikkelt. Zo is het interieur ontworpen en opgebouwd door de Chinese afdeling van Audi, waarbij er vooral geluisterd is naar de consument aldaar. Het is juist voor deze Chinese markt waarop de Urbansphere is geïnspireerd en ontwikkelt.
Ondanks de sterke invloeden vanuit China, biedt het interieur wel een goede inkijk wat wij in de aankomende jaren vanuit Audi kunnen verwachten, aldus de Duitsers zelf. Ondanks de dichtbevolkte steden, waar in de wereld dan ook, moet deze Urbansphere juist weer een moment van rust en ruimte bieden tijdens een autorit.
Urbansphere is groot
De concept-car is echt een enorme auto. De bovenstaande foto doet dit al vermoeden, maar de werkelijke cijfers bevestigen dit nogmaals. Met een lengte van 5,51 meter, een breedte van 2,01 meter en een hoogte van 1,78 meter kun je over een reus spreken. De meest indrukwekkende afmeting is echter de wielbasis, die 3,40 meter meet. Dit laatste bevestigt ook direct dat je in de Urbansphere voldoende ruimte hebt om tot rust te komen. Zeker wanneer je weet dat de concept-car over ‘slechts’ vier stoelen beschikt.
Pure luxe
Ondanks dat heeft hij slechts vier afzonderlijke stoelen heeft, betekent dat de achterpassagiers twee verstelbare en draaibare stoelen krijgen met een breed scala aan instelmogelijkheden, veel ruimte en alle voorzieningen die ze nodig hebben. Die omvatten individuele monitoren die in de rugleuningen van de voorstoelen zijn ingebouwd, een waterdispenser en glazen in de middenconsole, VR-brillen in de armsteunen van de portieren en zelfs een transparant OLED-bioscoopscherm dat verticaal vanaf het dak zwenkt. Het zijn zaken die je nu enkel nog verwacht op het meest luxe model van het merk.
De ruime minivan – hoewel Audi het zo niet noemt – fungeert als een lounge op wielen en een mobiel kantoor, en dient dus als een derde woonruimte tijdens de tijd die in het verkeer wordt doorgebracht.
Audi beschrijft het voertuig als “een mobiele interactieve ruimte die een toegangspoort biedt tot een breder digitaal ecosysteem“, en passagiers een gepersonaliseerde ervaring biedt. Het voertuig kan diensten met betrekking tot de huidige reis uitvoeren en dagelijkse taken uitvoeren, zoals het maken van dinerreserveringen of online winkelen.
Urbansphere als autonoom voertuig
Dankzij de geautomatiseerde rijtechnologie van niveau 4 ,die wordt gedeeld met eerdere concepten, verbergt de Urbansphere het stuur, de pedalen of het dashboard tijdens automatisch rijden. Dat draagt alleen maar bij aan de lounge-achtige ervaring. De zelfrijdende technologie stelt de Audi Urbansphere in staat om zijn passagiers thuis op te halen, naar hun bestemming te brengen, een parkeerplaats te vinden om de batterij op te laden.
Ontwerp
Aan het ontwerp lijkt, ten opzichte van de eerdere onthullingen, weinig nieuws te melden. De Urbansphere mist, net als bij de Grandsphere, de B-stijl. De brede instap lijkt steeds meer zijn weg te vinden als alternatief voor pure luxe. Daarnaast zien wij het minimalistische ontwerp en smalle lichten terug in het ontwerp van deze Urbansphere. Deze designfeatures lijken in ieder geval langzaam een trend te worden. Er is een gedegen kans dat deze zaken spoedig op andere modellen van hun Audi hun intrede zullen maken.
Accupakket en actieradius
Onder de huid van de Urbansphere bevindt zich Audi’s Premium Platform Electric (PPE) EV-architectuur met een platte 120+ kWh-batterij tussen de assen. Het pakket drijft twee elektromotoren aan met een totaal vermogen van 395 pk. Dankzij de opstelling met twee motoren profiteert de concept-car van een permanent beschikbare quattro-vierwielaandrijving. Interessant is dat de voorste motor, indien nodig, kan worden gedeactiveerd om wrijving en energieverbruik tijdens het uitrollen te verminderen.
De PPE-architectuur maakt ook DC-snelladen tot 270 kW mogelijk dankzij de 800 volt-laadtechnologie. Het opladen van de batterij van 5 naar 80% duurt minder dan 25 minuten, terwijl 10 minuten snel opladen 300 km aan actieradius toevoegt.
Over actieradius gesproken, volgens de WLTP-norm kan de Audi Urbansphere tot 750 km afleggen op één lading. Om ervoor te zorgen dat passagiers met maximaal comfort rijden, heeft Audi hem uitgerust met adaptieve luchtvering, met achterwielbesturing, waardoor de manoeuvreerbaarheid die nodig is voor een voertuig van dit formaat, toeneemt.
Toekomst
Op korte termijn hoeven wij deze Urbansphere niet te verwachten. De concept-car lijkt nu vooral gericht te zijn op de Chinese markt. Dit wordt bewezen door de Chinese invloeden in het interieur. Audi doet hier ook niet vaag over en spreekt hier met volle trots over.
Het lijkt er dus sterk op dat deze concept-car, in welke hoedanigheid dan ook, niet op de Europese markt zal verschijnen. Onderliggende details en technieken zullen ongetwijfeld wel weer hun weg vinden naar Europese modellen. Ondanks dat de concept-car op papier geen toegevoegde waarde heeft voor de Europese consument kunnen wij er in de toekomst wel van profiteren.