Fisker liet onlangs een teaser zien van de Ronin, die we kunnen beschouwen als de indirecte opvolger van de vroegere Fisker Karma. Hoewel deze teaser aanvankelijk een sportieve sedan leek te laten zijn, blijkt dat het hier om een vierdeurs, vierzits cabriolet gaat. Die zijn op zich al heel zeldzaam, laat staan dat er een volledig elektrische variant van is.
Vierdeurs cabriolet
Het is ook niet zo gek dat vierdeurs cabrio’s zeldzaam zijn. De torsiestijfheid van een normale tweedeurs cabriolet is vaak al een behoorlijke uitdaging. Een vierdeurs cabriolet die stijf genoeg is en niet het gewicht van een tank heeft, is bijna onmogelijk.
Maar het zou wel een hele mooie aanvulling kunnen zijn. Want er is nog steeds geen hele mooie, sportieve én elektrische cabriolet op de markt. De vroegere Tesla Roadster had een softtop, en dat zal ook het geval zijn bij de nieuwe Roadster. MG is met een roadster bezig en Porsche kondigde een elektrische opvolger van de Boxster aan. Maar een auto als de Fisker Ronin, dat zou toch een bijzonder fenomeen zijn. Echt een auto om van te dromen.
Kroon op zijn werk
Nu is Henrik Fisker ook niet zomaar een auto-ontwerper. Hij heeft een aantal prachtige auto’s ontworpen. Hierbij moeten we denken aan de DB9 en Vantage van Aston Martin en ook de BMW Z8 is een ontwerp van Fisker. Wat dat betreft is Fisker Ocean een bescheiden autootje. Maar als het Henrik Fisker gaat lukken om de Ronin daadwerkelijk op de weg te krijgen, en als die inderdaad de kwaliteiten biedt die je van een auto in dat segment mag verwachten, dan zou dat wel de kroon op zijn werk zijn.
Vierzits of 2+2?
Als we naar de teasers op Fisker’s Instagram-account kijken, dan zien we dat het niet helemaal duidelijk is hoe groot achterstoelen zijn. Maar al te groot lijken ze niet, zodat je ook aan een 2+2 kunt denken. Alleen het feit dat de Ronin een vierdeurs auto is, spreekt dat weer tegen. Die achterportieren bedenk je alleen als de achterstoelen echt ruim zijn, anders ga je al die problemen met betrekking tot de torsiestijfheid niet op je hals halen.
Prestaties
Henrik Fisker’s vermeldt op zijn Instagram account ook de beoogde specificaties. De acceleratie van 0-100 km/u in “bijna 2 seconden” lijkt ons wel te realiseren, evenals de configuratie met drie motoren. Maar de beoogde actieradius van 600 mijl (ongeveer 960 km) lijkt ons een beetje optimistisch. Maar wie weet heeft Fisker iets heel moois in gedachten, zoals een accupakket dat meteen de bodem van de carrosserie vormt. In combinatie met een goede stroomlijn kom je dan een heel eind.
Niet voor 2024
Natuurlijk, de Ronin is nog maar een studie, dus nog heel ver van het productiestadium verwijderd. Maar Fisker zei op Instagram wel dat “productie gepland stond voor 2024” en dat er in augustus 2023 een prototype gereed is. Ondertussen heeft Fisker het druk genoeg met het op de markt brengen van de Ocean (productie eind dit jaar bij Magna Steyr) en de Pear (volgend jaar bij Foxxcon in productie).