Leapmotor is een uit Hongkong afkomstige startup, die sinds de productiestart in 20202 inmiddels al zo’n 40.000 elektrische auto’s heeft afgeleverd. Een paar maanden geleden kondigde Leapmotor, dat sowieso een van de best gefinancierde startups in de branche schijnt te zijn, dat men een beursgang overweegt. Ook kondigde Leapmotor aan dat het leveringsprogramma tegen 2025 uit maar liefst acht elektrische modellen zal bestaan. Op dit moment bestaat het portfolio van Leapmotor uit drie modellen en onthult het bedrijf net zijn vierde model, dat het topmodel moet worden.
Niet echt spectaculair
Qua design is de C01 best wel mooi, maar niet spectaculair. Het is weliswaar een fraaie en gestroomlijnde elektrische sedan, maar hij onderscheidt zich qua uiterlijk niet echt, en zeker niet in dit segment. Hij zou zo van een van de andere startups zoals Nio of Xpeng kunnen zijn. Ook de specificaties zijn niet bijster indrukwekkend. Wat wél interessant is, is de innovatieve cel-to-chassis technologie én de scherpe prijsstelling van de Leapmotor C01.
Cell-to-chassis technologie
De cell-to-chassis technologie is het meest bijzondere aan de Leapmotor C01. Normaal gesproken worden de afzonderlijke accucellen in kleine aantallen samengesteld en in een eigen behuizing gemonteerd, wat we accumodules noemen. Die modules worden dan weer samengevoegd in een grote behuizing, wat dan weer het accupakket is. Leapmotor slaat in de C01 het stadium van het accupakket over en bevestigt de accumodules rechtstreeks aan het chassis van het voertuig.
Leapmotor zegt dat het aantal componenten daardoor 20 procent verminderd wordt en dat er ook een gewichtsbesparing van 15 kilo mee kan worden gerealiseerd. Maar er kan ook een flinke ruimtewinst mee worden bereikt, 14,5 procent, zegt Leapmotor. Dat betekent dat je in dezelfde auto dus meer accucellen kunt plaatsen of meer interieurruimte hebt, of dat je de gehele auto kleiner of lager kunt maken.
Specificaties
Zoals gezegd zijn de specificaties, zeker voor een topmodel, niet echt indrukwekkend. Leapmotor heeft versies met achterwiel- en vierwielaandrijving gepland. De eerste heeft een vermogen van 200 kW, de laatste heeft maar liefst 400 kW waarmee hij in 3,7 seconden naar 100 km/h kan accelereren. Best mooie waardes maar we zijn van topmodellen toch wat meer gewend.
Ook qua actieradius onderscheidt de Leapmotor C01 zich niet direct. Hij heeft mede dankzij de goede stroomlijn (Cw-waarde is 0,226) een behoorlijk goede efficiëntie. De accu heeft een capaciteit van maximaal 90 kWh waarmee een NEDC-actieradius van 717 kilometermogelijk is. De meer realistische WLTP-actieradius zal een stuk lager zijn.
Interieur
Qua ruimte zit het in de ruim vijf meter lange Leapmotor C01 wel goed, mede dankzij de riante wielbasis van 293 cm. Ook de bagageruimte (496 liter) mag er wezen. Het topmodel van Leapmotor krijgt een heel scala aan connectiviteitsvoorzieningen. Zo heeft hij onder meer drie beeldschermen en geavanceerde stembediening. Dankzij het Leapmotor Pilot-systeem is met de C01 ook semi-autonoom rijden mogelijk. De gezichtsherkenning (Face ID) heeft een belangrijke rol in de C01. Hiermee kun je de auto ontgrendelen, starten en tientallen voorkeursinstellingen opslaan.
Scherpe prijs
De prijzen van de C01 zijn ronduit interessant. Leapmotor biedt de C01 in China aan voor prijzen tussen de 180.000 en 270.000 yuan. Omgerekend naar euro’s komen we uit op prijzen van iets meer dan 25.000 tot 38.000 euro. Natuurlijk liggen de prijzen in Europa hoger omdat er dan nog importheffingen, invoerrechten en BTW bij komt. Maar ook dan zullen de prijzen erg interessant zijn. Of en wanneer de Leapmotor C01 naar Europa komt is nog niet bekend. In China kan men al pre-orders voor de C01 plaatsen.