De langverwachte Volkswagen ID.Buzz, die eerder dit jaar onthuld werd, is inmiddels te bestellen. In tegenstelling tot veel EV’s van andere merken gaat het hier niet om een pre-order waar je jaren op moet wachten. Integendeel: Volkswagen begint komend najaar al met de eerste leveringen.
Prijzen
Liefhebbers hebben jarenlang reikhalzend uitgekeken naar de onthulling van de nieuwe, elektrisch aangedreven ‘Bulli’. Begin dit jaar was het eindelijk zover en kwamen we de nodige dingen te weten over de ID.Buzz. Wat toen nog ontbrak was concrete informatie over het accupakket, de aandrijflijn en de prijs. Die informatie is nu, nu Volkswagen de configurator heeft vrijgegeven, wél bekend.
Zoals reeds aangekondigd is de ID.Buzz verkrijgbaar in verschillende configuraties, waaronder een personenwagenvariant, de ID.Buzz, en een bestelbus-configuratie die ID.Buzz Cargo gaat heten. Eerstgenoemde is voorlopig uitsluitend verkrijgbaar in de introductieversie verkrijgbaar, de toepasselijk genaamde ID.Buzz 1st. De ID.Buzz 1st is leverbaar vanaf € 69.990, de ID.Buzz 1st Max vanaf € 74.590. Verder heeft de ID.Buzz Cargo een vanafprijs van € 46.200, uiteraard exclusief BTW. Omdat het een elektrisch voertuig betreft, zal de Belastingdienst de komende jaren nog geen BPM heffen.
Specificaties
Alle ID.Buzz configuraties zijn gebouwd op eenzelfde platform en zijn uitgerust met een 77 kWh accupakket en 150 kW elektromotor. Hiermee breekt de ID.Buzz geen records, maar dat hoeft ook niet. Het accupakket is goed voor een WLTP-actieradius van 410 tot 424 kilometer, de topsnelheid ligt op 145 kilometer per uur.
Het normale AC-opladen gaat met een snelheid van 11 kW per uur, terwijl snelladen met maximaal 170 kW per uur gaat. Dit is volgens Volkswagen genoeg om de accu binnen een half uur van 5 naar 80% op te laden.
Snelladen nog gemakkelijker
Over snelladen gesproken: Volkswagen rust de Buzz uit met een nieuwe Plug & Charge-functie. Hiermee wordt het snelladen een stukje gemakkelijker en sneller gemaakt. Het principe is heel eenvoudig. Zodra de gebruiker de laadkabel in de laadpoort steekt begint het laadproces geheel automatisch. Autoriseren met behulp van een laadpas of -druppel is niet meer nodig. Nog niet elke snellader is hiervoor geschikt, maar steeds meer grote operators, waaronder Ionity, Aral, BP en E.ON, bieden deze optie aan.
Ruimte
Natuurlijk kunnen we het niet over een elektrisch aangedreven personenbusje of bestelwagen hebben zonder de afmetingen, inhoud en ruimte te benoemen. De Buzz meet 4.712mm lang, 1.985mm breed, is, afhankelijk van de versie, 1.927 of 1.932 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.989 mm lang. Verder mag de ID.Buzz maximaal 3.000 kilo wegen en een geremde aanhanger van maximaal 1.000 kilo trekken. De personenversie van de Buzz heeft een bagageruimte met een inhoud van 1.121 liter of, met de achterbank neergeklapt, 2.205 liter. De Cargo doet zijn naam eer aan met een laadvolume van maar liefst 3.900 liter.