Stellantis en Toyota kondigen een uitbreiding aan van hun partnerschap op het gebied van lichte bedrijfswagens aan. Beide merken zullen een nieuwe grote bestelwagen voor de Europese markten gaan ontwikkelen. Deze komt medio 2024 op de markt, ook in een volledig elektrische versie.
Partnerschap
Stellantis en Toyota werken al sinds 2012 samen op het gebied van lichte bedrijfsvoertuigen. Hun partnerschap spitst zich toe op lichte bedrijfsvoertuigen voor de Europese markten. De samenwerking komt erop neer dat Toyota bestaande bedrijfsvoertuigen van de verschillende Stellantis-merken aanpast. Vervolgens verkoopt Toyota ze onder de eigen merknaam aan Europese klanten. Daar is de Europese markt ook groot genoeg voor. Hoewel er momenteel sprake is van een terugval, is het segment van de lichte bedrijfswagens in Europa in het eerste kwartaal nog altijd goed voor een totale afzet van meer dan 400.000 eenheden.
Toyota’s eerste grotere bestelwagen
Er is nog niet veel te melden over de technische specificaties van de nieuwe bestelwagen. Men bevestigt wel officieel dat Stellantis hem zal ontwikkelen en aan Toyota levert voor de Europese markt. De nieuwe bestelwagen is, zodra hij in 2024 op de markt komt, Toyota’s eerste model in het segment van de grote bestelwagens. De twee bedrijven werken reeds samen aan de Toyota-modellen Proace (elektrisch) en Proace Verso (elektrisch), die ook op een Stellantis-platform staan. Stellantis zal de nieuwe bestelwagen op twee bekende locaties gaan bouwen, namelijk in de fabrieken in Gliwice (Polen) en Atessa (Italië).
Opvolger van de Ducato?
Wat Stellantis niet direct bevestigt maar wat wel het vermoeden is, de nieuwe bestelwagen is waarschijnlijk ook de opvolger van de huidige generatie van de Fiat Ducato. De Fiat Ducato en zijn zustermodellen van Peugeot, Citroën en Opel hebben nog steeds model uit 2006 als basis. Dat kreeg in 2014 weliswaar een grote update maar dat is natuurlijk niet bepaald een moderne basis.
Niet bevestigd, maar wel waarschijnlijk, is dat de voertuigen op het STLA Frame-platform worden gebaseerd. Volgens de aankondiging is het ladderframe-elektrisch platform bedoeld voor grote SUV’s, pick-ups en bedrijfsvoertuigen.
Leiderschap versterken
“Met deze derde succesvolle overeenkomst bewijst Stellantis verder zijn expertise in het bedrijfswagensegment en in het ontwikkelen van batterij-elektrische technologie die gebouwd is om een volledig gamma van behoeften te ondersteunen,” zegt Carlos Tavares, CEO van Stellantis. “Deze overeenkomst versterkt ons leiderschap in de EU30 voor lichte bedrijfsvoertuigen en voertuigen met lage emissies en brengt ons een stap dichter bij het realiseren van onze Dare Forward 2030-doelstelling om de onbetwiste wereldwijde leider te worden op het gebied van lichte bedrijfsvoertuigen, in termen van technologie, productie, marktaandeel en winstgevendheid.”