Cupra heeft vandaag de UrbanRebel Concept aan het grote publiek getoond. Het model is het eerste werk wat is ontwikkelt op het MEB Small-platform van de Volkswagen Group. Vooralsnog hebben wij te maken met een veelbelovende concept-car, maar het model moet in 2025 in de showroom staan.
Ontwerp UrbanRebel Concept
Wij kunnen er niet om liegen, want ook deze UrbanRebel ziet er weer gelikt uit. Hij oogt stoer, stijlvol en ook wat futuristisch. De styling is onmiskenbaar de Cupra zoals wij deze nu kennen. Stiekem hopen wij ergens dat er nog maar weinig zal veranderen, maar we weten ook dat het een conceptmodel is.
Vorig jaar mochten wij al eens kennismaken met ‘een’ UrbanRebel. Het ging hierbij toen om een wel hele sportieve versie, maar als je goed naar de belijning kijkt is er eigenlijk weinig veranderd. Nog steeds lijkt hier weinig aan veranderd te zijn. Het is wel duidelijk dat de elektrische stadsauto wat minder sportief gekleed is.
Enige trots is er natuurlijk ook bij Cupra. Het merk is immers de voorloper binnen de Volkswagen Group met een conceptmodel op dit platform. Hierover werd het volgende gezegd:
De UrbanRebel is voor CUPRA meer dan alleen een auto. Dit is het model dat elektrische mobiliteit in de stad zal democratiseren. Emotioneel, sexy en leuk om te rijden en tegelijkertijd toegankelijk. Wij bewijzen dat elektrische auto’s niet saai hoeven te zijn. Dit wordt de instap van de volgende generatie in ons assortiment.
MEB Small-platform
De UrbanRebel zal gebaseerd zijn op het aankomende MEB Small-platform van de Volkswagen Group. Het model wordt geproduceerd in Martorell, als onderdeel van een investeringsproject van € 10 miljard, inclusief een batterij-gigafabriek van € 3 miljard in Spanje.
Over het platform MEB Small hoorden we in 2021 al, onder meer met de onthulling van de Volkswagen ID.LIFE-concept. Oorspronkelijk werd gezegd dat de kleine elektrische auto van Volkswagen Group zal beginnen bij € 20.000 – € 25.000,-. Het is natuurlijk de vraag of de UrbanRebel ook in deze prijscategorie zal vallen.
Onderhuidse details
Over de UrbanRebel werden gelukkig al wel wat details gedeeld door Cupra. Het is duidelijk dat wij hier te maken hebben met een voorwielaandrijver. Hij heeft een elektromotor van 234 pk en kan in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Deze cijfers benadrukken nogmaals dat de stadsauto (lengte van 4,03 meter) zeker geen sloom zoefertje zal worden.
De capaciteit van het batterijpakket is niet bekendgemaakt (het was 62 kWh in het geval van het kleine VW-concept), maar het rijbereik tot 440 km lijkt vergelijkbaar (400 km in ID. LIFE). Er is overigens ook een grote kans dat er een versie komt met een accupakket van 40 kWh.
Aan de binnenzijde lijkt de UrbanRebel helemaal klaar te zijn voor 2025. Binnenin zijn het gerecyclede polymeren en biogebaseerde materialen die de basis vormen. Daarnaast zien wij een behoorlijk origineel instrumentenpaneel, HUD en hier en daar wat onconventionele knoppen. Met het oog op recycling heeft Cupra alvast een mooie stap gemaakt.