We hebben natuurlijk al de nodige teasers kunnen zien en er was al de nodige informatie, maar er was nog weinig echt concreets bekend over de Volkswagen ID. Aero. Nu de Duitse autofabrikant de versie voor de Chinese markt heeft gelanceerd, weten we al heel wat meer.
Wat nog niet helemaal zeker leek is de naam maar die blijft toch gewoon ID. Aero. Ook het uiterlijk wijkt niet al te veel af van de teasers die we de afgelopen jaren voorgeschoteld kregen. De online wereldpremière van de ID. Aero liet zien dat deze volledig elektrische, vierdeurs sedan een fraaie gebogen daklijn en een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie krijgt.
Vijf meter lang?
Het kan overigens zijn dat de modellen voor de Chinese en voor de Europese/Noord-Amerikaanse markt op detail verschillen. Waarschijnlijk zal Volkswagen de versie voor de Chinese markt een verlicht VW-logo aan de voorzijde krijgen, en verlichte aanraakvlakken in plaats van klassieke deurgrepen.
Ook is nog niet zeker of de versie voor de Europese markt ook zo groot wordt. De ID. Aero die VW nu presenteert is namelijk maar liefst vijf meter lang. De ID. Aero is immers bedoeld als de elektrische tegenhanger van de 4,78 meter van de VW Passat. Dan zou hij opeens een flink stuk langer worden. Mogelijk krijgen we in Europa dus een iets kortere versie in de showroom.
Actieradius tot 620 kilometer
Ook is het niet helemaal zeker welke motor/accuconfiguraties we in Europa kunnen kiezen. Voor China noemde Volkswagen in ieder geval het bekende 77 kWh accupakket, waarmee een WLTP-actieradius van zo’n 620 kilometer kan worden gehaald. Dat is aanzienlijk meer dan de 521 kilometer die de hogere en minder gestroomlijnde ID.5 uit hetzelfde accupakket weet te toveren.
Over de motorconfiguratie – voor welke markt dan ook – verstrekte VW geen enkele informatie. We weten dus niet of men zich beperkt tot bestaande configuraties of dat VW nieuwe configuraties aan zal bieden. over de elektromotoren. Gezien het segment van de ID. Aero kunnen we ons voorstellen dat er krachtigere versies komen.
Verder zal Volkswagen de ID. Aero voor het noorden van China laten produceren door de joint venture die VW met het Chinese FAW heeft opgericht. Voor het zuiden van China zal SAIC-VW de productie op zich nemen. De ID.Aero zal daar naar verwachting in de tweede helft van 2023 beschikbaar zijn. Volkswagen vermeldt geen verkoopdoelstellingen maar heeft hoge verwachtingen van de ID. Aero. studie, die mede speciaal voor de Chinese markt werd ontwikkeld.
Volgend jaar zal Volkswagen het overeenkomstige productiemodel voor de Noord-Amerikaanse en de Europese markt presenteren. Die zal uit de Volkswagen-fabriek in Emden komen.