Het was al eerder aangekondigd, dat BMW gaat stoppen met de productie van de i3. Dat moment is nu aangebroken. Ten tijde van de marktintroductie, bijna negen jaar geleden, was het al meteen duidelijk dat deze auto zijn tijd ver vooruit was. Maar we moesten toen nog erg wennen aan elektrisch rijden, evenals het eigenzinnige uiterlijk van de BMW i3. De verkoop kwam dan ook slechts schoorvoetend op gang. Maar in de loop der tijden wisten de kopers de kleine elektrische BMW steeds meer te waarderen.
Kwart miljoen exemplaren
En zo komt het dat net voordat BMW de productie van de i3 stopt, het 250.000e exemplaar van de band rolt. En zo krijgt deze auto, die we onder zowel de pioniers als de iconen onder de elektrische auto’s mogen rekenen, toch nog de eer die hem toekomt. BMW zegt er zelf het volgende over:
“De BMW i3 begon als een exotisch exemplaar op de nog nauwelijks aangeboorde markt voor elektrische auto’s, ontwikkelde zich al in de loop van zijn productieperiode tot een klassieker met een onmiskenbaar charisma en gaat de geschiedenis van het bedrijf in als een pionier op het gebied van duurzame mobiliteit”.
Kostbaar maar leerzaam
Of de BMW i3 een heel winstgevend model was voor BMW, is niet helemaal zeker. We kunnen uiteraard niet in de boeken van de Beierse autofabrikant kijken maar wat wel duidelijk is, is dat BMW relatief veel ontwikkelingskosten heeft gestoken. Niet alleen omdat de i3 het eerste elektrische model van BMW was. BMW wilde van de i3 een echt vooruitstrevend model maken en maakte daarom gebruik van de modernste ontwikkelings- en productieprocessen. Dat betekent dat zowel de ontwikkeling als productie van de i3 een kostbare zaak was. Maar BMW wilde hiermee ook kennis en ervaring opdoen die het voor toekomstige modellen kan gebruiken.
De BMW i3 is in technisch opzicht ook best bijzonder. Dat is ook al te zien aan het uiterlijk, dat er behoorlijk eigenzinnig uitziet. Ook het interieur, met een minimalistisch dashboard en veel gerecyclede en recyclebare materialen, is best bijzonder. BMW bouwt de i3 op een ‘skateboard’-chassis, wat in die tijd nog zeldzaam was.
Ook de materialen voor de carrosserie – waarbij de nadruk op gewichtsbesparing lag – zijn allesbehalve standaard. Voor de dragende delen van de carrosserie maakt BMW gebruik van koolstofvezel versterkte kunststof. De materialen daarvoor komen uit Japan, die eerst nog in de Verenigde Staten moesten worden verwerkt voordat BMW ze kan gebruiken. Die koolstofvezel carrosserie werd naderhand nog afgewerkt met lichtgewicht kunststof panelen. Het resultaat is een carrosserie lichter en stijver is dan een carrosserie van het gebruikelijke staal of aluminium.
Laatste exemplaren als speciale HomeRun Edition
Voor de laatste exemplaren van de i3 heeft BMW een speciale HomeRun Edition ontwikkeld. Deze versie wordt gebouwd op basis van de sportieve i3s, die in dit geval voorzien is van een extra complete uitrusting. Ook konden de kopers kiezen uit twee nieuwe kleuren: Frozen Dark Grey of Frozen Red II. We schrijven hier inderdaad ‘konden’ want het ging om slechts tien exemplaren, die allemaal al verkocht zijn. Behalve het feit dat deze heel luxe en ook de allerlaatste exemplaren zijn, zijn ze ook bijzonder omdat de kopers in de fabriek in Leipzig de bouw van hun auto konden bijwonen.