De Kroatische sportwagenbouwer Rimac Automobili heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt met de ontwikkeling van de Nevera supersportwagen. Rimac heeft namelijk amper een beroep gedaan op bestaande technologieën en componenten. Het bedrijf heeft nagenoeg alles van scratch af aan ontwikkeld, en bijna geheel in eigen huis. Dat heeft Rimac gelukkig ook bepaald geen windeieren gelegd. De Kroatische startup mocht vanwege die eigen, hoogwaardige technologie rekenen op financiële steun van onder anderen Porsche en Hyundai. Deze bedrijven maken op hun beurt gebruik van de 800-volt technologie van Rimac, waarmee hun voertuigen over een buitengewone DC-laadsnelheid beschikken.
Productie klantenvoertuigen
Maar nu, na vijf jaar ontwikkelen en testen is Rimac zover dat het ook de klantenvoertuigen van de Nevara kan gaan bouwen. Het allereerste definitieve exemplaar, met serienummer #0000, zal bij Rimac zelf blijven. Dit exemplaar konden de liefhebbers een paar weken geleden op het beroemde Goodwood Festival of Speed bewonderen. De resterende eenheden zal Rimac speciaal aan de wensen van de klanten aanpassen. Iedere exemplaar van de Rimac Nevera kan dus uniek zijn qua afwerking. Er komen in totaal 150 exemplaren, niet meer en niet minder. Dit jaar bouwt Rimac de eerste 50 eenheden die allemaal al zijn uitverkocht. De komende twee jaar worden er jaarlijks nog eens 50 gemaakt. Al deze exemplaren worden met de hand geassembleerd, er komt geen robot aan te pas.
De eerste leveringen beginnen “binnenkort” via Rimacs netwerk van 25 officiële dealerpartners in de VS, Europa, het Midden-Oosten en Azië. Die dealers worden ondersteund met de door Rimac zelf ontwikkelde diagnose-instrumenten. Ook heeft Rimac een team beschikbaar om wereldwij problemen wereldwijd op te kunnen lossen. Mate Rimac, oprichter en CEO van de Kroatische startup: “Ik kijk er echt naar uit om klanten hun gloednieuwe, speciaal voor hun vervaardigde auto’s in ontvangst te zien nemen en hun verhalen te zien vertellen over het rijplezier”.
Rimac Nevara is ongelooflijk snel
Wie er een heeft weten te bemachtigen, doet er goed aan om een cursus rijvaardigheid te volgen want de Rimac Nevera behoort tot de allersnelste auto’s die er te koop zijn. Hij beschikt over een vermogen van 1408 kW, dat wordt geleverd door maar liefst vier elektromotoren, die de auto een topsnelheid van 412 km/u geven. De sprint van 0 naar 100 km/u haalt de Rimac Nevara in 1,85 seconden. Misselijkmakend snel dus. Wie het geweld van de vier elektromotoren aankan kan kijken of het lukt om het gaspedaal nog langer in te trappen. Zo ja, dan haal je in 9,3 seconden de 300 km/u waarna de Nevera nagenoeg met dezelfde versnelling door sprint tot de topsnelheid. Gelukkig maakt de auto dankzij het lage zwaartepunt en de optimale 48:52 gewichtsverdeling een extreem goede handling mogelijk.
Toonaangevende laadprestaties
Zoals gezegd heeft Rimac de hoogwaardige hardware en software voor het accupakket en de aandrijflijn in eigen huis ontwikkeld. Daar maken Porsche, Hyundai en Kia ook dankbaar gebruik van. Voor de Nevara maakt Rimac zelfs gebruik van een nog hogere spanning dan de 800 volt die deze merken gebruiken. Dankzij de 900 volt-technologie kan het 120 kWh accupakket van de Rimac Nevara met een maximale snelheid van 500 kW worden opgeladen.
Eigen ontwikkeling
Alle systemen van de Rimac Nevera zijn een eigen ontwikkeling. Het kostte onvoorstelbaar veel tijd en energie om die systemen te ontwikkelen. Rimac ontwikkelde in de afgelopen vijf jaar drie generaties aandrijflijnen en bouwde 18 prototypes. Een deel daarvan sneuvelde tijdens een van de 45 crashtests. Verder stak men in totaal meer dan 1,6 miljoen uren in de ontwikkeling van de Nevera. Mate Rimac: “Aan het begin van het Nevera-traject hebben we duizenden virtuele simulaties uitgevoerd en met talloze ontwerpen geëxperimenteerd voordat het eindelijk tijd was om de allereerste werkende prototypen te maken. Op dat moment werkten er ongeveer 300 mensen voor het bedrijf, en nu, nu we in volle productie gaan, is ons bedrijf vervijfvoudigd tot meer dan 1.500 collega’s, en de bouw van onze nieuwe Rimac Campus van 100.000 vierkante meter is in volle gang.”