Een tijdje geleden was er een ware soap rond de klein elektrische autootjes genaamd Microlino en Karo. Wie dat verhaal heeft gevolgd, heeft wellicht ook al vernomen dat Artega, het bedrijf dat de van de Microlino afgeleide Karo wilde bouwen, door ElectricBrands is overgenomen.
Serieproductie
ElectricBrands is het Duitse bedrijf dat ook de modulaire Xbus op de markt gaat brengen. Dat is een compact elektrisch busje dat in een groot aantal configuraties leverbaar zal zijn. Na de overname is besloten dat de Karo in het vervolg Evetta gaat heten. Deze zal eind dit jaar in productie gaan in een fabriek vlak bij het Duitse Göttingen. Overigens wordt de productie van de Microlino, waar de Karo en Evetta dus een spin-off van zijn, op dit moment opgestart.
Ruimtebesparend, efficiënt en duurzaam
ElectricBrands CEO Martin Henne: “We zijn echt trots op onze Evetta. Het is alles in één: het ziet er goed uit, het is absoluut ruimtebesparend in de stad, efficiënt en duurzaam. Hij werkt niet alleen op een accu, maar is ook zo ontworpen dat afzonderlijke onderdelen gemakkelijk en zonder complicaties kunnen worden vervangen. Op die manier willen we het reparatieproces vereenvoudigen,” zegt Henne. “Ons plan is niet alleen om de Evetta duurzaam te laten rijden, maar ook om er een duurzaam voertuig van te maken in termen van reserveonderdelen en recycleerbaarheid. Wij zijn ervan overtuigd dat dit concept de Evetta onderscheidend zal maken.”
De 2,48 m lange (of korte) Evetta krijgt volgens ElectricBrands een actieradius tot 200 kilometer en een topsnelheid van 90 km/u. Hij kan nu al worden gereserveerd. Maar er komen behalve de personenversie nog meer versies van de Evetta: een cargoversie en een cabriolet.
Evetta Openair
De Duitse startup ElectricBrands presenteerde onlangs een prototype van de mini cabriolet “Evetta Openair” alsmede een cargoversie van de Evetta. Henne: “We zijn verheugd dat we twee nieuwe versies van de Evetta kunnen presenteren. Het is leuk om dit uiterst sympathieke en tegelijk duurzame lichte voertuig verder te ontwikkelen. We zijn er zeker van dat onze twee nieuwe modellen ook hun fans zullen vinden, net als ons origineel”.
Bij de Evetta Openair, de cabrioletversie van de het kleine stadsautootje, kan de softtop volledig worden verwijderd. Indien gewenst kan de cabrioletkap via een app worden geopend en gestart. De cabriolet is standaard uitgerust met de grotere accu, met een capaciteit van 18 kWh accu.
ElectricBrands heeft een productie van 999 exemplaren van de “Evetta Openair First Edition” gepland, waarvan de levering in de loop van volgend jaar moet plaatsvinden.
Evetta Cargo
De cargoversie gaat Evetta Cargo heten. Deze krijgt een langere wielbasis dan de normale Evetta. Hij heeft een houten laadbak met een linnen kap als afdekking. Verder gaf ElectricBrands nog geen technische details vrij van de Evetta Cargo.
Foto’s: © Autoren-Union Mobilität