Er zijn, meeliftend met de transitie naar elektrisch rijden, de afgelopen jaren diverse Chinese automerken op de Nederlandse markt verschenen. Op de kop af 5,4 procent van alle nieuwe West-Europese BEV-registraties van personenauto’s in de eerste helft van 2022 is afkomstig van Chinese automerken, zegt analist Matthias Schmidt. En 88 procent van die 5,4 procent is afkomstig van slechts twee merken: Polestar en MG.
Sommige merken zijn dus aardig succesvol terwijl we van andere merken nagenoeg niets meer horen. Eigenlijk is het alleen MG gelukt om in Nederland vaste voet aan de grond te krijgen. Dat geldt natuurlijk ook voor Polestar en Lynk & Co maar die merken hebben met zustermerk Volvo natuurlijk een prachtige ‘kruiwagen’.
Er komen in Nederland (of Europa) binnenkort nog zes merken bij, waarvan een paar echt veelbelovend zijn. Tijd voor een overzichtje dus. Laten we beginnen met de Chinese automerken merken die nu al in Nederland te koop zijn.
MG
Dit van origine Britse automerk is sinds een aantal jaren eigendom van het grote Chinese SAIC. Dit heeft zich tot doel gesteld om de oude slogan ‘an affordable sportscar’ van MG om te toveren tot ‘an affordable electric car’. MG begon in Nederland met de ZS EV, waarmee men mede dankzij de interessante prijsstelling en de SEPP-subsidie aardig wat kopers wist te overtuigen. Niet veel later kwam de plug-in hybride EHS uit, die niet echt een succes was. De verkoop en levering van de Marvel R (een mid-size SUV) en de MG5 (een elektrische stationwagen) is net gestart zodat we daar nog niet veel van kunnen zeggen. Ook de MG4, een aantrekkelijke elektrische hatchback, is net in de verkoop. Van beide laatste modellen verwachten wij misschien wel het meest. Duidelijk is wel dat het “MG is here to stay”, wat de PR-mensen van MG steeds vertelden, hoogstwaarschijnlijk klopt.
Aiways
Deze startup kreeg tijdens de introductie van het eerste model (U5, een elektrische SUV) aardig wat publiciteit. De verkoop van de U5 ging in het begin dan ook heel aardig maar is inmiddels een beetje doodgebloed. Binnenkort lanceert men de U6. Van deze sportieve elektrische cross-over verwachten wij meer succes.
Byton
Ook de M-Byte van Byton leek in Europa op een aardig succes(je) af te stevenen. Mede vanwege financiële problemen is dit merk bij ons helaas niet echt van de grond te komen.
Polestar
Het ‘elektrische zusje’ (of broertje) van Volvo, dat eveneens onder het Chinese Geely valt, debuteerde met de plug-in hybride Polestar 1. Dat was geen groot succes. De elektrische Polestar 2 is dat des te meer. Binnenkort verwachten we meer modellen van Polestar, dat met de Polestar 3, 4, 5 en 6 een paar elektrische SUV’s, een sportsedan en een roadster heeft aangekondigd.
Lynk & Co
Ook Lynk & Co is een zusje van Volvo. Dit merk voert in Europa alleen de 01, een (plug-in) hybride. Die kun je kopen, maar ook op abonnementsbasis rijden én delen. Mede daardoor een bescheiden succes al moet de toekomst uitwijzen of dit concept succesvol zal zijn.
Hongqi
Van dit Chinese merk hadden we in Nederland bij voorbaat niet zo veel verwacht, omdat de modellen van Hongqi niet echt bij ons passen. Het duurde dan ook lang voordat deze bij ons verkrijgbaar waren. Onlangs bereikte ons het bericht dat de Hongqi E-HS9 eind dit jaar via Stern in Nederland leverbaar zal zijn.
Deze Chinese merken komen straks naar Europa
Wie denkt dat we het nu gehad hebben met de Chinese automerken, komt bedrogen uit. De meest interessante en veelbelovende merken moeten er nog aankomen. Dit zijn BYD, NIO en Xpeng. Verder hebben ook Ora, Voyah en Wey aangekondigd hun modellen in Europa aan te bieden. Van die drie merken verwachten wij overigens niet zo gek veel.
BYD
In eigen land is BYD een van de grootste merken op het gebied van (deels) elektrische voertuigen. In Nederland kennen we BYD (Build Your Dreams) vooral van de elektrische bussen, waardoor we het merk misschien een beetje onderschatten. Maar BYD heeft een meer dan compleet voertuigenprogramma en is serieus groot.
Binnenkort kunnen we in Nederland ook drie veelbelovende elektrische personenauto’s van BYD verwachten in de vorm van de Atto 3, Han en Tang. Ook is men bezig met de realisatie van de eerste verkooppunten. Louwman zal ook zorg dragen voor de distributie en service in Nederland, dat zit dus wel goed.
NIO
Nog zo’n startup die zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. Hoewel we NIO vooral kennen vanwege het concept met de verwisselbare accu’s, maakt dit Chinese merk ook gewoon heel aantrekkelijke elektrische auto’s. Na een voorzichtige start in Noorwegen met een grote SUV is nu een boot met een aantal ET7’s (een elektrische sedan in het formaat van de Tesla Model 3) naar Europa onderweg. Ook de bouw van de eerste showrooms is in volle gang. De eerste Europese NIO-showroom, in Oslo, is al een tijdje geopend.
Xpeng
Ook Xpeng heeft huizenhoge ambities. Ondanks de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen wist dit Chinese merk zijn productie keer op keer op te schroeven. Dat Xpeng ook in Nederland wil scoren is, gezien de eerste Nederlandse brandstore in de prestigieuze Westfield Mall in Leidschendam, overduidelijk. Het eerste model (G3) was een SUV, wij verwachten het meest van de sedans (P5 en P7).
Ora
Ora is een merk van het grote Great Wall Motor concern. Dit merk richt zich op kleinere elektrische modellen, die vaak in een soort van vintage look zijn vormgegeven. Een modern soort synthese van de Kever, de Fiat 500 en de ‘bolhoed’ Mazda 121, zeg maar. Het merk zijn Qua toekomstkansen is het moeilijk te zeggen wat Ora hier gaat doen. Wij verwachten er niet veel van maar voor hetzelfde geld slaat een van de modellen heel goed aan, zeker als de prijsstelling concurrerend is
Voyah
Ook achter Voyah zit een groot bedrijf, namelijk Dongfeng. Voyah wordt gepositioneerd als een premium elektrisch merk. Het eerste mode, de Voyah Free, is weliswaar een fraaie elektrische SUV maar het is maar de vraag of hij opgewassen is tegen de Europese en Koreaanse concurrentie.
Wey
Ook Wey is een merk van Great Wall Motor. Wey richt zich op wat grotere modellen in een wat hoger prijssegment. Gezien het nogal ‘typisch Chinese’, conservatieve design dichten we Wey niet al te grote kansen toe, ondanks het feit dat de grote Emil Frey Group de verkoop, distributie en service zal verzorgen.