Het is nog maar de vraag of de Equinox EV de oversteek naar Europa zal maken, maar desalniettemin is het wel een interessant model. Chevrolet heeft vandaag het doek getrokken van deze EV. De Amerikaanse fabrikant heeft al eerder door laten schemeren dat de Europese markt wel interessant is voor hun reeks nieuwe EV’s. Er is wellicht een kans dat deze nieuwe Equinox EV de oversteek naar Europa zal maken voor de expansie.
Model onder de Blazer
In Nederland is de Blazer een model wat je zo nu en dan wel eens tegenkomt. In Amerika is er een inmiddels een nieuwe generatie leverbaar van dit model, dus echt goed vergelijken kunnen wij nu niet. Toch moeten wij deze nieuwe Equinox EV volgens Chevrolet onder deze bewuste Blazer EV plaatsen. Dat geldt uiteraard ook voor zijn prijsstelling.
Met een startprijs van ongeveer $ 30.000, zal het aanzienlijk goedkoper zijn dan zijn grotere broer, die naar verwachting vanaf $ 45.000 zal beginnen, en het is ook geschikt voor diegenen die een meer SUV-achtig voertuig willen.
Details Equinox EV
De nieuwe EV van Chevrolet wordt standaard geleverd met een voorwielaandrijving met één elektromotor die 210 pk en een koppel van 242 Nm levert, terwijl de eAWD-variant met dubbele motor naar 290 pk zal lopen.
Chevrolet heeft de details van het batterijpakket niet onthuld, maar er staat wel dat de Equinox EV standaard zal opladen met 11,5 kW op wisselstroom. Je kunt deze upgraden naar 19,2 kW voor de 3RS eAWD-variant, waardoor de laadsnelheid verhoogt van 34 mijl tot 51 mijl per uur.
Snelladen met gelijkstroom wordt voor alle varianten beperkt tot 150 kW, en volgens Chevrolet zou het in 10 minuten kunnen oplopen tot 70 mijl. GM biedt 8 jaar of tot 100.000 mijl garantie op het batterijpakket. Uiteraard is het de vraag of een Europees model op een andere manier uitgevoerd zal worden. Wij kennen hier immers een ander stroomnetwerk.
Verschillende varianten
Het assortiment begint met het 1LT-basisuitrustingsniveau met handmatig verstelbare voorstoelen, het kleinere 11-inch infotainmentscherm en 19-inch lichtmetalen velgen.
Ga naar 2LT en het voegt een elektrische bestuurdersstoel, verwarmde voorstoelen, de LED-lichtbalk vooraan, dakrails toe en het maakt ook verschillende opties beschikbaar, zoals het grotere 17,7-inch centrale infotainmentdisplay.
De volgende is 2RS, die een verwarmd stuur met ‘platte zijde’ en 20-inch lichtmetalen wielen toevoegt, en je kunt het aanvullen met Super Cruise of een contrasterend dak.
3LT maakt de voorpassagiersstoel elektrisch, het voegt ventilatie toe aan de voorstoelen, dual-zone klimaatregeling, het wordt standaard geleverd met het grotere scherm en de wielen groeien tot 21-inch.
Het hoogste uitrustingsniveau is 3RS, die de meeste beschikbare uitrusting standaard krijgt. Hoewel je nog steeds extra moet betalen voor adaptieve cruisecontrol, de verbeterde 19,2 kW-oplader, een elektrisch bedienbare achterklep, het premium Bose-audiosysteem of het panoramische zonnedak kun je rekenen op pure luxe.
De prijs moet nog worden aangekondigd, maar aangezien het basisvoertuig ongeveer $ 30.000 zal kosten, zal het topmodel waarschijnlijk meer dan $ 50.000 bedragen met de dubbele motor en meer van de geselecteerde opties.