Dacia is een merk waarbij wij het woord extreem niet direct in de mond nemen. Tot vandaag althans, want het merk heeft het doek getrokken van de Manifesto. Dit is een extreme elektrische offroader. Ondanks de enorme aantrekkingskracht van deze offroader zullen wij enkel slechts bepaalde elementen in toekomstige modellen mogen verwachten. De getoonde Manifesto blijft dus helaas een concept-model.
Rijdend laboratorium
De nieuwe Manifesto is voor Dacia een laboratorium voor ideeën. Alle extremen zijn in deze auto verwerkt en het is duidelijk dat ze hier ver buiten hun eigen comfortzone zijn getreden. Ondanks dit is het concept zeer geslaagd.
Het ‘rijdend laboratorium’ biedt wel een inkijk in bepaalde zaken die wij in de toekomst mogen verwachten. Dacia zegt echter dat het het concept zal blijven verfijnen, wat duidt op toekomstige evoluties van deze Manifesto.
“Het MANIFESTO-concept is een ‘lab’ om nieuwe ideeën uit te proberen. De versie die je vandaag kunt zien, zal blijven evolueren terwijl we blijven verkennen! Dus mis de volgende modellen niet: ze worden steeds slimmer, steeds slimmer afgestemd op buitenactiviteiten en steeds meer Dacia!”
Manifesto als offroader
Het heeft geen uitleg nodig dat de Manifesto als extreme offroader is gelanceerd. De buggy is onder meer herkenbaar door zijn grote wielen, royale rihoogte en een carrosserie die is gebouwd om het zwaarste terrein te weerstaan. Dat zijn geen kenmerken die typisch worden geassocieerd met een betaalbaar en zuinig voertuig, maar Dacia zegt dat de Manifesto ook efficiënt en milieuvriendelijk is, vooral dankzij de volledig elektrische aandrijving met vierwielaandrijving.
Slim gebruik van materiaal
De Manifesto is opgebouwd om erg lang mee te gaan. Door spaarzaam en bewust om te gaan met materialen is de ecologische impact minimaal, aldus Dacia. Dat komt mede doordat hij geen deuren, geen ramen en geen voorruit heeft.
Andere hoogtepunten van het exterieurdesign zijn de enkele koplamp die kan worden losgemaakt om als krachtige zaklamp te worden gebruikt, de concept-airless-banden die lekvrij zijn en naar verluidt net zo lang meegaan als het voertuig, en de slimme imperiaal die allerlei soorten lasten kan dragen. omdat de draagstaven in verschillende configuraties kunnen verschuiven.
Ontworpen om een minimale ecologische voetafdruk te bereiken, heeft de Dacia Manifesto een aanzienlijk deel van zijn belangrijkste plastic carrosseriedelen gemaakt van gerecycled materiaal. Dit materiaal, genaamd Starkle, is gemaakt van reeds verwerkt polypropyleen, met een gevlekt effect.
Binnenin bevat het concept ook natuurlijke materialen zoals de kurk die het dashboard bedekt en een reeks slimme functies. Die omvatten de verwijderbare stoelbekleding die in enkele seconden in slaapzakken verandert, de verwijderbare batterij die stroom levert via een huishoudelijk stopcontact dat energie levert voor alle buitenactiviteiten, en de achterklep die verandert in een werkoppervlak.
YouClip
De Manifesto introduceert ook een functie die zal worden aangeboden in toekomstige Dacia productiemodellen: YouClip. Dit is een eenvoudig systeem om verschillende handige en modulaire accessoires te beveiligen. Bovendien past het concept Dacia’s Bring-Your-Own-Device-benadering toe, waardoor passagiers hun smartphone volledig kunnen integreren in het dashboard en de boordcomputer.