Xpeng heeft in China de G9 gelanceerd. Het nieuwe model is een volledig elektrische SUV van formaat. Lang hoeven de Chinezen niet te wachten, want in oktober is het model al te bestellen bij de dealer. Waarschijnlijk zal deze grote SUV later in Nederland ook beschikbaar komen. De SUV heeft in ons land immers een belangrijke plaats ingenomen als dagelijks transportmiddel.
Twee versies
De Xpeng G9 zal in twee varianten op de prijslijst komen. Er is een basismodel met achterwielaandrijving met één motor dat 313 pk heeft. Daarnaast komt er een G9 Performance-model met twee motoren met 543 pk. Xpeng zegt dat de G9 in 3,9 seconden naar 100 km/u kan sprinten. De snelheid is wel beperkt tot maximaal 200 km/h.
Er is één batterijoptie beschikbaar, een 96 kWh-pakket dat de Xpeng G9 met één motor een geclaimd bereik van tussen de 650 en 700 kilometer geeft. Deze actieradius is wel volgens de Chinese rekenmethode die vaak wat hoger uit valt. Op basis van Europese berekening moeten wij waarschijnlijk rekening houden met een actieradius van 500 kilometer.
De nieuwe norm van snelladen
De Xpeng G9 heeft de snelste oplaadsnelheid van alle EV’s die momenteel te koop zijn, namelijk 480 kW. Xpeng is momenteel bezig met het installeren van 480 kW-laadstations in China, waardoor de G9 in slechts 15 minuten van 10 naar 80 procent kan gaan (200 km toe in 5 minuten). Het is onduidelijk of de fabrikant deze laadstations uiteindelijk ook in Europa wil plaatsen.
Xpeng G9 is een imposante verschijning
Qua design is de G9 zeker statig en imposant. Het lijkt erop dat het wordt beïnvloed door vergelijkbare SUV’s van andere merken maar over het algemeen is het een leuk om naar een voertuig te kijken dat een chique kant heeft. En net als alle andere grote luxe SUV’s, heeft ook deze een grote bagageruimte die 660 liter aan vracht kan vervoeren.
De chique uiterlijke indruk wordt binnen bevestigd, waar de Xpeng G9 indruk maakt met zijn reeks van drie schermen – twee grote displays in het midden (een voor infotainment, een voor de passagier) en een kleine digitale metercluster achter het stuur. Elk van de twee grote schermen meet 14,96 inch en ze bieden uitstekende graphics en reactievermogen dankzij het gebruik van Qualcomm Snapdragon 8155 grafische chips.
Het model heeft alle comfortfuncties die u mag verwachten van een voertuig dat rond de $ 75.000 kost, zoals verwarmde voor- en achterstoelen (voorstoelen zijn ook gekoeld), een slimme spraakassistent die goed werkt en goede geluidsisolatie. Je kunt ook rekenen op een premium geluidssysteem met 29 luidsprekers dat wordt gebruikt om een 5D-ervaring voor de inzittenden te creëren door ook gebruik te maken van de schermen, lichten, stoelmassagefuncties en zelfs verschillende geuren.
Xpeng NGP
Veiligheid is ook een belangrijk verkoopargument voor deze Xpeng G9, volgens de Chinezen. Die erop wijst dat het wordt geleverd met Lidar en 31 extra sensoren en camera’s om ervoor te zorgen dat het voertuig zich bewust is van zijn omgeving. Het kan ook verbinding maken met 5G-netwerken en in de toekomst zal het Xpeng NGP ( Navigation Guided Pilot ) krijgen, het antwoord van de Chinese automaker op Tesla Autopilot en Full Self-Driving. Een exacte tijdspanne kon de fabrikant helaas nog niet geven.
Europa
Zoals eerder vermeld in het artikel is de Xpeng G9 bij uitstek interessant voor de Europese markt. In Europa rijden wij graag met dergelijke grote SUV’s rond. Het Chinese merk is nog maar sinds kort leverbaar in Nederland en met deze G9 kan men een flinke stempel drukken op de markt.
Over een Europese expansie is nog niet gesproken, dus moeten wij uiteraard nog wat voorzichtig hierin zijn. Wel staat vast dat het geen koopje zal zijn wanneer het model bij de Nederlandse dealer staat. Als de Xpeng G9 nu al ongeveer $ 75.000,- kost, zal dit in Nederland minimaal een € 100.000,- kosten inclusief alle belastingen.