Een paar weken geleden kwamen er al beelden voorbij van de Toyota bZ3, een elektrische sedan op het e-TNGA platform. Toen was al niet helemaal duidelijk of deze elektrische sedan ook voor de Europese en mogelijk ook Amerikaanse markt is bedoeld. Dat lijkt vooralsnog niet het geval. Maar de kans is naar onze mening vrij groot dat hij uiteindelijk ook naar Europa zal worden verscheept.
Uitstootnormen
Hier in Europa moeten de autofabrikanten immers min of meer verplicht overschakelen op elektrische auto’s, om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark te verminderen. Natuurlijk is het wel zo dat Toyota, dat relatief veel hybrides in het programma heeft, daar iets minder snel toe genoodzaakt is. Maar met het strenger worden van de uitstootnormen zal ook Toyota meer volledig elektrische modellen in het programma voor de Europese markt moeten opnemen. Vandaar dat we verwachten dat de bZ3 uiteindelijk ook op de Europese markt zal worden aangeboden.
Samenwerking met BYD en FAW
De Toyota bZ3 is een gezamenlijke ontwikkeling van Toyota, BYD en FAW Toyota. Naast Toyota zelf waren ook de Chinese joint ventures BYD Toyota EV Technology (BTET) en FAW-Toyota bij de ontwikkeling betrokken. BTET is het bedrijf dat de interface met de accutechnologie van BYD verzorgt. Toyota brengt op zijn beurt het e-TNGA-platform in. FAW-Toyota is weer verantwoordelijk voor de productie, verkoop en distributie.
Op het e-TNGA platform
Zoals gezegd is de bZ3 gebaseerd op het e-TNGA platform dat door Toyota en Subaru is ontwikkeld. Hij is 4,73 m, 1,84 m breed en 1,48 m hoog. Daarmee is ongeveer even groot als de Toyota Avensis. De wielbasis van de bZ3 is 2,88 m, maar liefst 13 cm meer dan de Avensis. Hij zal dus meer binnenruimte bieden.
Uiteraard heeft men bij de ontwikkeling rekening gehouden met een optimale efficiëntie, waarin de aerodynamica een belangrijke rol speelt. De Toyota bZ3 heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt (cW-waarde) van 0,218. In combinatie met de geringe frontale oppervlakte – dat is het voordeel van een wat lagere auto – zal de luchtweerstand relatief laag zijn, wat gunstige gevolge voor het verbruik heeft.
Men heeft nog niets verteld over de aandrijflijn. We zouden uiteraard kunnen kijken naar die van de eerder aangekondigde bZ4X SUV maar dat lijkt ons niet realistisch. Dit ook omdat de bZ3 een volledig ander accupakket zal krijgen.
CLTC-actieradius tot 600 kilometer
De bZ3 zal worden uitgerust met op LFP-accuchemie gebaseerde accucellen van samenwerkingspartner BYD. Of dit dan de nieuwe Blade-accucellen van BYD zijn, is niet duidelijk. Men geeft alleen aan dat de structuur, koeling, controle- en veiligheidsbewakingssystemen van de accu speciaal voor deze auto nieuw ontwikkeld zijn. Ook zegt men dat “het hoogwaardige elektrificatiesysteem efficiënt, geavanceerd, veilig en betrouwbaar is.”
Volgens Toyota moet het accupakket tien jaar nog 90 procent van de oorspronkelijke capaciteit hebben. “De uitgebreide elektrificatie technologieën verfijnd door vele jaren van HEV ontwikkeling” zouden voor een bijzonder lange levensduur van de accu moeten zorgen. Hier horen uiteraard de nodige kleine lettertjes bij.
De actieradius volgens de Chinese (en zeer optimistische) CLTC-cyclus zou een actieradius maximaal 600 kilometer bedragen. Het is nog niet bekend wanneer de bZ3 precies op de markt komt en tegen welke prijzen.