De Europese Unie heeft een controversieel plan aangekondigd om autofabrikanten te dwingen om vanaf 2035 alleen elektrische voertuigen op het continent te verkopen. Tot op heden werd het plan op verschillende punten tegengewerkt. Inmiddels hebben autofabrikanten en de Europese Unie een overeenstemming bereikt. Vanaf 2035 zullen er enkel nog maar elektrische auto’s in de EU worden verkocht. Dat betekent dat ook hybride en plug-in hybride voertuigen niet meer verkocht mogen worden.
Fit for 55
Het nieuwe plan (Fit for 55) is onderdeel van een groter pakket om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De Europese Unie wil in 2030 de uitstoot van deze broeikasgassen met 55% verminderd hebben. Dit verklaart ook direct de naam. Na 2030 wil men tot 2035 de uitstoot met 100% verminderd hebben en om dit te bewerkstelligen is de absolute medewerking nodig van autofabrikanten. Pascal Canfin zegt hierover het volgende:
We zijn net klaar met de onderhandelingen over de CO2-normen voor auto’s. Een historisch (EU) besluit voor het klimaat dat de doelstelling van 100 procent emissievrije voertuigen in 2035 definitief bevestigt met tussenfasen tussen 2025 en 2030. Dit is een historisch besluit, aangezien het voor het eerst een duidelijk decarbonisatietraject uitzet – met doelen in 2025, 2030 en 2035 en afgestemd op ons doel van klimaatneutraliteit tegen 2050.
Wegvervoer niet de grote boosdoener
Met deze historische verandering wil de Europese Unie de door het vervoer veroorzaakte uitstoot tegen 2050 drastisch verminderen en alternatieve aandrijflijnen aanmoedigen, behalve verbrandingsmotoren voor personenauto’s. Ze zouden verantwoordelijk zijn voor meer dan 61 procent van de uitstoot van broeikasgassen op het continent die afkomstig zijn van het wegvervoer, hoewel hun aandeel in de totale uitstoot met 15 procent veel lager is. Het wegvervoer in het algemeen goed is voor iets minder dan 25 procent.
Sportwagenfabrikanten nog vrij spel
De enige fabrikanten die tot eind 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor mogen blijven verkopen, zijn nichebedrijven die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren. Dit staat blijkbaar bekend als het ” Ferrari-amendement”, maar het is van toepassing op verschillende andere kleine sportwagenfabrikanten in Europa.
Welke fabrikanten uiteindelijk vrij spel zullen krijgen is nog even de vraag. In de aankomende periode zal hierover meer duidelijkheid komen.