De allereerste elektrische Porsche is een groot verkoopsucces geworden. Hoewel de auto gezien zijn prijs niet bepaald in een betaalbaar ‘volume’-segment is gepositioneerd, zijn er al meer dan 100.000 eenheden van verkocht. Een mooie mijlpaal voor de in Zuffenhausen, onder de rook van Stuttgart gevestigde fabrikant. Voor het produceren van die 100.000 Taycans heeft Porsche maar iets meer dan drie jaar nodig gehad. De eerste exemplaren van de Porsche Taycan, die toen nog alleen als sportsedan verkrijgbaar was, begin immers in september 2019.
Voortrekkersrol
Porsche nam met de Taycan toen op meerdere fronten een voortrekkersrol in. Ten eerste omdat het eigenlijk de eerste autofabrikant in dit segment was die een elektrisch model in het programma opnam. Ook de enorm hoge DC-laadsnelheid – mede dankzij de technologie van het Kroatische Rimac – was toen een zeldzaamheid. Daarnaast waren ook de prestaties van de Porsche Taycan toonaangevend. Het topmodel, de Taycan Turbo S, is nog steeds de snelste elektrische productieauto op de Nordschleife van de Nürburgring. Daar zette de Taycan een rondetijd van 7:33 minuten neer.
Keuze te over
Sinds de productiestart van de Porsche Taycan zijn er ook betaalbaardere – nou ja, voor dat segment dan – versies verschenen, namelijk de 4S en het ‘basismodel’. Zo is er ook keus uit alleen achterwielaandrijving. Wie liever iets meer ruimte achterin wil, kan kiezen voor de Taycan Sport Turismo. Als er ook nog wat off-road aspiraties zijn is er ook nog een Taycan Cross Turismo. Keuze genoeg dus.
Porsche Taycan is groot succes
Dankzij het bovenstaande is de Porsche Taycan dus een ongekend – en misschien ook wel onverwacht – succes geworden. Kevin Giek, bij Porsche verantwoordelijk voor de Taycan Series: “We zijn erg blij dat we deze mijlpaal in de productiegeschiedenis zo snel hebben bereikt – ondanks recente uitdagingen, zoals het tekort aan halfgeleiders en de onstabiele Corona-situatie. Met de Taycan hebben we een onmiskenbaar succesvolle start gemaakt in het elektrische tijdperk.”
Opvallend is dat er momenteel meer exemplaren van de Porsche Taycan in het Verenigd Koninkrijk over de toonbank gaan, dan in Duitsland. Het VK behoort samen met de VS tot de landen waar de Taycan het meeste wordt verkocht.
Ook voor veelrijders
Porsche is al jaren geleden afgestapt van het uitsluitend bouwen van snelle sportwagens. Met de komst van SUV’s als de Cayenne en Macan en de ‘gezinssportwagen’ Panamera zijn er ook Porsches die uitstekend geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Dat geldt ook voor de Porsche Taycan. Er zijn heel veel kopers die al meer – en zelfs véél meer – dan 100.000 kilometer met hun elektrische Taycan hebben gereden.
Markus Kreutel is Head of Body Planning bij Porsche en CEO van Porsche Toolmaking. Hij legt afstanden tot wel 1.500 kilometer per dag af met zijn Taycan Turbo van de zaakt. De Porsche-medewerker heeft inmiddels bijna 135.000 kilometer afgelegd in zijn Taycan. Hij rijdt frequent naar de fabrieken en vestigingen in Zuffenhausen, Leipzig, Bratislava, Schwarzenberg, Dubnica en Horna Streda.
De Franse ondernemer Jean-Hubert Revolon is ook een mooi voorbeeld. Die bezit sinds half augustus 2020 een Porsche Taycan 4S, waarmee hij sindsdien al meer dan 188.000 kilometer heeft gereden. Revolon: “Ik heb deze sportwagen gekocht vanwege zijn innovatieve technologie, die vanwege de lage gebruikskosten zowel goed is voor het milieu als voor mijzelf.” Andere sterke punten zijn volgens Rev0lon de prestaties en de “fantastische grip en maximale wendbaarheid die alleen de tovenaars van Porsche kunnen creëren.”
Autojournalisten van het Duitse Autobild legden 100.000 kilometer af met een ijsblauwe Taycan 4S. Tom Drechsler, hoofdredacteur van het magazine. “Hij heeft zich bewezen als een échte Porsche die ook het elektrisch afleggen van lange afstanden mogelijk maakt.”