Volgens bronnen zal de volgende generatie Maserati Quattroporte volledig elektrisch worden. De nieuwe generatie moet in 2024 gelanceerd worden. De Quattroporte EV zal op hetzelfde platform worden gebaseerd als de aanstaande Granturismo. Dit laatste model is zowel beschikbaar met verbrandingsmotoren als een gestekkerde variant. De Quattroporte zal mogelijk dezelfde mogelijkheden bieden.
Quattroporte Folgore
De naam Folgore zal wederom bij de nieuwe Quattroporte gebruikt worden. Deze naam gebruikt Maserati om hun elektrische auto’s aan te duiden. Zo zien wij de naam bij de Granturismo en Grecale al opduiken.
Het lijkt er sterk op dat de nieuwe aankomende EV hetzelfde accupakket zal krijgen als bij de Grecale. Wij kunnen dus rekenen op een 105 kWh accupakket. Het 92,5 kWh-pakket van de Granturismo is ook een optie en misschien is het waarschijnlijker dat beide auto’s een chassis delen. Het accupakket biedt uiteindelijk een actieradius van 450 tot 500 kilometer. Dit laatste is uiteraard afhankelijk van keuzes die Maserati nog moet maken.
De Quattroporte zul je waarschijnlijk als AWD in de prijslijst zien verschijnen. Het systeemvermogen zal ongeveer 500 pk bedragen, maar meer is uiteraard ook niet uitgesloten. Een meer krachtigere versie is zeker niet uitgesloten. Juist dit model kan dan concurreren met de gevestigde orde, zoals de Porsche Taycan.
Prijsstelling
De nieuwe Quattroporte zal een flink gat moeten opvullen. De huidige Ghilbi zal namelijk uitgefaseerd worden. De last op de schouders komt dus volledig op de nieuwe generatie te liggen.
Het huidige model is al niet goedkoop. In Nederland starten de vanafprijzen bij € 191.000,=. De nieuwste generatie zal hier, met inflatiecorrectie en duurdere onderdelen, nog wel een schepje bovenop doen. Reken daarbij ook nog eens dat de elektrische variant doorgaans duurder is en je kunt wel verwachten dat de vanafprijs op minimaal € 240.000,= zal liggen. Het is uiteraard allemaal speculatief, maar geheel onlogisch is de gedachtegang niet.