De verkoopboeken voor de elektrische Jeep Avenger zijn geopend. Het allereerste volledig elektrische model van het Amerikaanse merk is nu als een extra complete introductieversie met de naam “1st Edition” verkrijgbaar. Zoals eerder vermeld leent deze elektrische Jeep nogal wat technologie van zijn Stellantis-broertjes. Maar hij zou – als allereerste model op dit platform – ook vierwielaandrijving krijgen.
Waarschijnlijk nog niet met vierwielaandrijving
Maar of die Jeep Avenger 1st Edition inderdaad vierwielaandrijving heeft, dat wordt dus nergens vermeld. Jeep loodst de geïnteresseerden uiteraard heel graag door de configurator heen, maar er wordt in de configurator totaal niets over de aandrijving vermeld, behalve dan het vermogen, de accucapaciteit en de actieradius. Navraag via de chatfunctie van de website van de importeur bracht helaas ook geen uitkomst (best wel slordig). Laten we er dus maar van uitgaan dat de Jeep Avenger 1st Edition geen vierwielaandrijving heeft. Wie dus per se een Jeep Avenger met vierwielaandrijving wil, zal nog even geduld moeten hebben.
Leveringen komende zomer
Stellantis introduceerde de Jeep zo’n anderhalve maand geleden. Vanaf dat moment konden geïnteresseerden de Jeep Avenger al reserveren. Er zijn naar eigen zeggen inmiddels zo’n 10.000 reserveringen binnen voor de 1st Edition. Uiteraard is deze € 40.500,- kostende variant compleet uitgerust. De levertijd voor de mensen die hem nu bestellen, wordt geschat op zomer 2023. Wanneer de andere uitrustingsvarianten van de Jeep Avenger – met en zonder vierwielaandrijving – verkrijgbaar zullen zijn, hebben Jeep en Stellantis nog niet bekend gemaakt.
Nieuwste Stellantis aandrijflijn
Voor wat we van Jeep gewend zijn, is de Avenger een vrij kleine auto. Hij is 4,08 meter lang, dus zo’n 16 centimeter korter dan de Renegade. De Jeep Avenger is dan ook vooral voor de Europese markt bedoeld. Qua techniek komt de Avenger overeen met andere Stellantis-modellen, zoals de zeer recent aangekondigde elektrische Peugeot e-308 en Opel Astra Electric. Ook de komende update van de kleine Peugeot e-208 krijgt straks deze nieuwe 115 elektromotor en 54 kW accu. Met deze accu, die een netto capaciteit van 50,8 kWh heeft, moet volgens Jeep een WLTP-actieradius tot 392 kilometer mogelijk zijn. Aan de openbare laadpaal of aan de laadpaal thuis kan de nieuwe Avenger met de gebruikelijke laadsnelheid van 11 kW worden opgeladen. Opladen aan de DC-snellaadzuil kan met een snelheid van maximaal 100 kW. Daarmee kun je de accu van de Jeep Avenger in 24 minuten opladen van 20 tot 80 procent.