BYD heeft officieel zijn voet gezet op Europese bodem. De Chinese autofabrikant wil graag zijn graantje meepikken in de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Dit laatste is de reden dat BYD nu zowel in Oost- als in West-Europa aan het zoeken is naar geschikte locaties voor een tweetal nieuwe fabrieken. Hiermee volgen de Chinezen het Amerikaanse voorbeeld waarbij Tesla een fabriek in Berlijn heeft geopend.
Importheffingen
Alle goederen vanuit China zijn onderhevig aan hogere importheffingen. Hierdoor zullen de eerste modellen van BYD aanvankelijk hoger geprijsd zijn. Door de productie in Europa te laten plaatsvinden zullen deze importheffingen komen te vervallen. Je kunt het zien als een soort kat-en-muis spel, maar eigenlijk voldoet de fabrikant hiermee aan de vurige wens van de Europese Unie om de productie in eigen hand te houden. Het komt uiteraard ook de werkgelegenheid in Europa weer ten goede.
Een bijkomend voordeel van deze nieuwe fabrieken is de gunstigere prijsstelling voor het aanbod. De hoge importheffingen vervallen immers waardoor modellen, zoals de Atto 3, nog gunstiger geprijsd kunnen worden.
BYD wereldwijd al actief
Voor ons lijkt BYD vooral vanuit China te opereren. Natuurlijk is het hoofdkantoor nog steeds gevestigd in China, maar de fabrikant heeft inmiddels ruimschoots ervaring opgedaan met wereldwijde expansie. Zo heeft het merk inmiddels al fabrieken staan in Canada en zelfs een drietal in Brazilië.
Het merk heeft ook voor ogen om wereldwijd actief te worden met hun elektrische voertuigen. BYD is nu de tweede speler, na Tesla, als het gaat om verkoopvolume. Voornamelijk in China weet het merk nu nog de meeste auto’s te verkopen. Met de expansie wil de fabrikant wereldleider worden op het gebied van elektrische voertuigen. In april van dit jaar wist het merk voor het eerst meer elektrische auto’s te verkopen dan hun Amerikaanse rivaal.
Europa
Met de plannen om twee fabrieken in Europa te openen, positioneert BYD zich om te profiteren van de groeiende vraag naar elektrische voertuigen op het hele continent. Het bedrijf kondigde deze zomer aan dat het zijn in China gemaakte EV’s eerst in Europa wilde gaan verkopen, te beginnen met de grootste EV-markten (Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden en Frankrijk) alvorens verder uit te breiden.
BYD wil Europa betreden met een driekoppige line-up (zie afbeelding hierboven) bestaande uit de Tang, een zevenzits elektrische SUV, de strakke elektrische sedan Han (die beide vanaf 72.000 euro kosten) en de Atto 3, een compacte elektrische cross-over die net iets kleiner is dan een Volkswagen ID.4, en die heeft een vanafprijs van net geen 40.000 euro. De Dolphin en Seal modellen zijn modellen die mogelijk nog volgen.