Dat de Hyundai Ioniq 5 een groot succes is, is mede te danken aan het feit dat het stijlvolle, comfortabele, relatief betaalbare en ook nog eens behoorlijk efficiënte elektrische auto is, met bovendien een bovengemiddeld hoger laadsnelheid aan de DC-snellader. Zaken die iedereen in een moderne elektrische auto zal waarderen. Maar wie een sportievere versie wil, moet bij het zustermerk Kia aankloppen, waar de EV6 in een sportieve GT-versie verkrijgbaar is. Maar Hyundai gaat daar binnenkort weer overheen en komt met een nóg sportievere Ioniq 5 N.
Hyundai heeft namelijk door laten schemeren dat het volgend jaar de Ioniq 5 N zal introduceren. Dit moet de high-performance versie van de populaire Ioniq 5 worden. Bovenstaande foto is een rendering, echte foto’s ontbreken nog. De Ioniq 5 N is alleen hier en daar in gecamoufleerde versie op enkele video’s te zien. Wat we wel weten, is dat de Hyundai Ioniq 5 N gebruik zal maken van de technologie van het RN22e- concept en in 2023 op de markt komt.
RN22-technologie
Die RN22 is een ultra sportieve conceptcar die het waarschijnlijk nooit tot productieversie zal halen. Dat hoeft ook niet, hij is vooral bedoeld als ‘technologiedrager’. En dat is hij dus onder anderen voor de aangekondigde Hyundai Ioniq 5 N. Deze moet volgens Hyundai dezelfde rijbelevening bieden als een auto met verbrandingsmotor. Dat wil zeggen dat de Ioniq 5 N zal worden uitgerust met een virtuele schakelmodus en ook met heel echt klinkende motor- en versnellingsbakgeluiden.
Dit wordt duidelijk uit een gesprek met Albert Biermann, momenteel uitvoerend technisch adviseur voor Hyundai Motor Group (HMG) in Europa. Hij onthulde dat de Ioniq 5 N dezelfde sensatie zal bieden die een sportwagen met verbrandingsmotor om eigenzinnige ‘petrolheads’ te bekeren. Een van de eerste projecten van Biermann, die eerder bij BMW aan de M-modellen werkte, was de sportieve Hyundai i30 N, die in 2018 op de markt kwam. Deze sportieve hatchback moest de gevestigde namen in het segment uitdagen. Die had uiteraard een verbrandingsmotor.
Petrolheads
Maar Hyundai wil nu laten zien dat een dergelijke rijbelevenis ook met een elektrische auto mogelijk is. Biermann: “We willen de petrolheads die nu nog zeggen dat ze nooit in een EV zullen rijden omdat dat niet leuk is. We willen een aantal van die jongens in een Ioniq 5 N laten plaatsnemen en met de Ioniq 5 N op circuitdagen gaan en die traditioneel denkende petrolhead een goede les geven over wat een snel rondje op een racecircuit is.” Biermann voegt eraan toe dat het leuk zijn om die petrolheads eens te laten zien waartoe een EV tegenwoordig in staat is.
De technologieën die in de Ioniq 5 N, omvatten bijvoorbeeld N e-Shift. Dat moet het gevoel van een dual-clutch transmissie evenaren. Deze virtuele schakelmodus wordt geactiveerd door een knop op het stuurwiel in te drukken en tegelijkertijd aan de schakelpaddles te trekken. Biermann noemt dit overigens de Virtual Grin Shift (VGS). Als je het hebt geactiveerd houdt het systeem de versnellingen “vast”. Ook zul je dan in elke versnelling een “redline”, zijnde de maximaal mogelijke snelheid, ervaren. Net zoals bij een DCT.
Om ook de geluidservaring optimaal te maken, wordt het systeem aangevuld met N Sound Plus. Dat zorgt voor een redelijk natuurgetrouwe imitatie van het geluid van een verbrandingsmotor en versnellingsbak. Hyundai zal bovendien nieuwe geluiden toevoegen via over-the-air updates. Ook de eigenaren zelf kunnen hun eigen nep-geluiden toevoegen. Om de rijervaring te optimaliseren wordt de Ioniq 5 N ook geleverd met een driftmodus en krachtigere remmen voor het regeneratieve remsysteem.
Specificaties Hyundai Ioniq 5 N
Het is nog even raden naar de daadwerkelijke specificaties. De RN22e heeft twee motoren en een systeemvermogen van 430 kW en een maximum koppel van 740 Nm. Dat zijn dezelfde cijfers als de GT-uitvoering van de Kia EV6, die op dezelfde E-GMP-architectuur staat. Dat lijkt ons een redelijk uitgangspunt. Als we naar die Kia kijken, dan kan die in minder dan 4 seconden naar 100 km/u sprinten. Verder heeft die een 77,4 kWh batterijpakket waarmee een WLTP-actieradius van 424 kilometer kan worden gehaald. Ook de prijs is nog volstrekt onduidelijk. Maar als we weer even naar de Kia EV6 GT kijken, dan verwachten we dat de prijzen voor de Hyundai 5 N ergens tussen de 55 en 60 mille beginnen.
Foto/rendering: Motor1.com