Er zijn nog maar heel weinig grote automerken die nog geen enkel volledig elektrisch model in het assortiment hebben. Het Japanse merk Suzuki is daar één van. Helaas moeten we ook nog een paar jaar wachten voordat het zover is. Op het Maruti Suzuki Paviljoen op India Auto Expo presenteerde Suzuki wel de eVX Concept, een conceptcar die een heel duidelijke hint is naar het eerste elektrische productiemodel van de Japanse fabrikant.
Nog weinig bekend
Helaas is er nog niet veel bekend over de Suzuki eVX Concept. Het enig dat we weten is dat het een volledig elektrische SUV is, die een 60 kWh accupakket heeft waarmee de auto een WLTP-bereik van ongeveer 400 kilometer zou moeten halen. Verder zal deze auto wereldwijd worden aangeboden. In de persbriefing bevestigde Suzuki’s voorzitter Toshihiro Suzuki namelijk dat het hun “eerste globale strategische EV” is. Verder verwacht men dat het definitieve model over twee jaar, dus in 2025, op de markt komt.
Suzuki eVX Concept
Gelukkig gaf men ook een indicatie van de afmetingen van de Suzuki eVX Concept, welke aardig overeenkomen met die van de huidige Suzuki S-Cross. Hij heeft een lengte van ongeveer 4,3 m, een breedte van 1,8 m en een hoogte van 1,6 m. Dat wil zeggen dat hij qua formaat zal concurreren met bijvoorbeeld de MG ZS EV, Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV. Ook moet de auto naar eigen zeggen het sterke 4×4 DNA van Suzuki combineren met de geavanceerde eigenschappen van de nieuwste BEVs.
Het design van de elektrische Suzuki eVX is overigens best wel interessant en ziet er beter uit dan dat van de Suzuki S-Cross. Zo zien we bij de Suzuki eVX bijvoorbeeld wigvormige koplampen, gecombineerde 3D-ledlampen, uitgebouwde en verlengde wielkasten en intrekbare deurgrepen. Maar of deze elementen van de conceptauto ook worden doorgezet in de productieversie van de elektrische auto, dat is natuurlijk de vraag.
Elektrisch platform
Op de vraag of het merk overweegt om elektrische auto’s te lanceren die op een platform voor benzinemotoren staan, zei Suzuki dat men een EV van nul af aan moet ontwikkelen. Dat betekent dus dat men een elektrisch platform gaat ontwikkelen (of bij Toyota betrekt). Het bedrijf wil namelijk een beroep doen op partner Toyota om te leren hoe men de EV-technologie kan gebruiken om kleine elektrische auto’s te bouwen, vertelde voorzitter Toshihiro Suzuki. “Dus hoe deze EV-technologie te implementeren in kleine auto’s, dat is iets waar we aan moeten werken en delen met Toyota,” vertelde hij. Voor de goede orde: Toyota heeft een belang van 4,89 procent in Suzuki.