De huidige Hyundai Kona gaat al weer even mee. Het model blijft in trek bij de Nederlandse consument, want ook dit jaar wist de Kona meermaals de hitlijsten te bereiken als het ging om de verkopen. Door de jaren heen heeft Hyundai wel wat upgrades en wijzigingen doorgevoerd, maar ditmaal gaat het echt om een radicale wijziging. Met dit nieuwe design moet het model er voorlopig weer tegen aan kunnen is gedachte.
Nieuwe Kona groeit
De vernieuwde Kona groeit aanzienlijk als wij naar het huidige model kijken. De totale lengte groeit met ruim 15 centimeter waardoor wij op een totale lengte van 435,5 cm uit komen. De vernieuwde versie is volgens Hyundai ook 2,5 cm breder en is de wielbasis verlengt met 6 cm. De automaker merkte op dat deze afmetingen voor de ICE en hybride modellen zijn, hoewel de verhoudingen van de EV waarschijnlijk identiek zullen zijn.
De groei is een goed teken bij deze compacte crossover. Vooral tussen de wielen wordt er veel ruimte gewonnen. De autofabrikant merkt op dat de beenruimte op de tweede rij 7,7 cm langer is en de hoofdruimte 1,1 cm hoger is dan in het vorige model, waarbij Hyundai ook de beste schouderruimte in zijn klasse claimt. Alles bij elkaar opgeteld heb je in ieder geval 723 liter bagageruimte achterin. Dat is zeer respectabel te noemen.
Je moet ook niet vergeten dat er dus een net iets grotere accu tussen de wielen past. Details over de elektrische aandrijving ontbreken helaas vooralsnog, maar dat de vernieuwde versie komt in deze hoedanigheid en als EV is wel duidelijk.
Vernieuwd model is slimmer
De vernieuwde Kona wordt weer een rijk uitgeruste crossover. Hyundai laat hier ook geen gras over groeien en deelt alvast graag de eerste details hierover. Hoogtepunten van de uitrusting zijn onder meer aanpasbare slimme elektrische achterklepopening, stoelen met geheugen, draadloos opladen en OTA-updates, evenals NFC-technologie die van uw smartphone of smartwatch een digitale sleutel maakt.
Zoals je mag verwachten zal de 2024 Kona ook uitgerust worden met de diverse parkeer- en rijhulpsystemen. In de huidige versie hoeven wij hier overigens al niet over te klagen. We kunnen in ieder geval rekenen op zaken zoals Forward Collision-avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind-Spot Collision Avoidance Assist, Safe Exit Warning, Intelligent Speed Limit Assist, Driver Attention Warning, Blind-spot View Monitor en grootlichtassistent.
Als aanvulling op de verschillende rijhulpsystemen is de Kona uitgerust met enkele comfortabele hulpjes. Dit zijn onder andere Smart Cruise Control, Smart Cruise Control op basis van navigatie, Lane Following Assist en Highway Driving Assist (HDA).
Geen informatie over de EV
Hyundai heeft tot op heden nog geen informatie vrijgegeven over de elektrische variant van deze nieuwe Kona. Hij gaat er wel komen, want in hun vrijgegeven beelden worden deze duidelijk in het rijtje geplaatst. In maart volgt de officiële lancering en dan zal de fabrikant ongetwijfeld alle informatie met ons delen. Voor nu moeten wij het doen met deze oogstrelende beelden die Hyundai heeft vrijgegeven.
Is dit een EV waar je gerust nog even op wil wachten voordat je de keuze gaat maken?