Lightyear, de startup voor zonne-elektrische voertuigen, heeft aangekondigd dat het zijn plannen om de Lightning 0 te produceren in de wacht zet. Het zal nu zijn focus volledig verleggen naar het op de markt brengen van de veel goedkopere Lightyear 2 van minder dan $ 40.000 tegen 2025.
Uitstel van betaling aangevraagd
Eind 2022 onthulde het bedrijf dat de productie van de Lightyear 0 was begonnen en dat er voertuigen werden geassembleerd met een snelheid van één per week, en dat dit in de loop van de tijd zou toenemen. Maar nu zegt de fabrikant dat een “strategische herstructurering opschorting van de productie van het Lightyear 0-model betekent”. Daarnaast meldt men dat het een verzoek bij de rechtbank heeft ingediend om een surseance van betalingsprocedure te openen met betrekking tot Atlas Technologies BV. Dit is de werkmaatschappij die verantwoordelijk is voor de productie van Lightyear 0.
Dit klinkt alsof Lightyear geen geld meer had om het bedrijf te betalen voor de productie van zijn voertuigen, die werden geassembleerd door Valmet in Finland. Lightyear zegt niet direct dat het zijn eerste model verlaat zonder toekomstplannen voor verdere productie, maar het persbericht dat we hebben gekregen, laat het zeker klinken dat het dood is.
Geen andere keuze
CEO en mede-oprichter van Lightyear, Lex Hoefsloot, legt uit dat “we helaas deze beslissing hebben moeten nemen. Het hele proces van het ontwikkelen van Lightyear 0 heeft ons bedrijf de afgelopen jaren veel waardevolle lessen opgeleverd. We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2 om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten.”
We ontwikkelden eerst Lightyear 0, de eerste in productie genomen zonneauto ter wereld. Tegelijkertijd ontwikkelden we Lightyear 2, de betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek. Om dit te realiseren, overwinnen we als bedrijf veel uitdagingen. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om die uitdagingen het hoofd te bieden. Om onze visie veilig te stellen, hebben we moeten besluiten om onze focus en middelen volledig te verleggen naar Lightyear 2. Dit betekent in feite dat we de productie van Lightyear 0 hebben moeten stopzetten.
Lightyear 0 is baanbrekend
De Lightyear 0 is een dure machine, met een vanafprijs van € 250.000, maar hij is ook in staat om tot 625 kilometer WLTP af te leggen met slechts een batterijpakket van 60 kWh. De truc was natuurlijk het enorme zonnepaneel dat de meeste naar boven gerichte delen van de carrosserie bedekte. Het is in staat om elke dag tot 70 km vrij bereik toe te voegen onder ideale omstandigheden, terwijl het zijn steentje bijdraagt om de batterij bij te vullen, zelfs in minder dan ideale omstandigheden.
Maar zelfs met zijn indrukwekkende specificaties zou de onbetaalbare prijs ervoor hebben gezorgd dat hij niet echt populair werd. Bij de Lightyear 2 is de vanafprijs echter veel redelijker en ook de beloofde specificaties zijn indrukwekkend.
Alle pijlen gericht op Lightyear 2
Volgens de fabrikant zal de Lightyear 2 “alle innovaties van Lightyear 0 erven tegen een fractie van de marktprijs.” Ook hij zal voor extra bereik op de zon vertrouwen en een rijbereik tot 800 km in de echte wereld leveren. Het ontwerp is al in enkele teasershots getoond en het lijkt zeker op zijn broer of zus, maar het ziet eruit als een groter voertuig met een goede bodemvrijheid. Of wij dus ooit nog zijn voorvader op de weg zullen zien blijft nu de grote vraag.