Toen de eerste berichten over een nieuwe compacte elektrische SUV van Zeekr circuleerden, leek het er nog op dat dit model als Zeekr 003 zou worden geïntroduceerd. Naar nu blijkt gaat hij Zeekr X heten. Dit keer dus geen cijfer, in tegenstelling tot de twee eerder aangekondigde modellen van Zeekr. Veel bekende auto’s hebben een ‘3’ in de benaming. Zeekr wil dit voorbeeld echter niet volgen: “Het model overstijgt de grenzen van alle eerdere klassieke modellen die naar de 3 zijn vernoemd, terwijl de X staat voor eindeloze verkenning, eindeloze verbeelding en eindeloze transcendentie”.
De Zeekr X moet een ‘volumemodel’ worden
Met de Zeekr X wil Geely – dat naast Zeekr ook eigenaar van onder anderen Volvo en Polestar is – een nieuwe concurrent voor de Tesla Model 3 op de markt brengen. Dat wil zeggen: qua positionering. Want de Zeekr X is een heel ander soort auto dan de Tesla Model 3. Niet alleen qua model – SUV versus sedan – maar ook qua design. Net als de Tesla Model 3 zou de Zeekr X volgens de fabrikant een echt volumemodel moeten worden. Geely heeft niet voor niets gepland dat Zeekr dit jaar meer dan 140.000 voertuigen moet afleveren. De Zeekr 001 verkoopt beter dan verwacht en wordt nog in de loop van dit jaar in Europa gelanceerd. De Zeekr X zal niet lang daarna volgen, verwacht men.
Specificaties van de Zeekr X
Zeekr heeft al wat gegevens over de X bekendgemaakt. De elektrische SUV krijgt een lengte van 4,45 m, een breedte van 1,84 m en hij is 1,57 m hoog. Met uitzondering van de hoogte is hij wat kleiner dan de Tesla. Dat geldt ook voor de wielbasis van 2,75 m. Qua afmetingen komt hij meer in de buurt van de VW ID.4 en nog meer met die van de nieuwe Smart #1.
Als we het toch over die Smart hebben: de nieuwe Zeekr X kan wel eens een soort van zustervoertuig daarvan worden. Het is ook heel waarschijnlijk dat de Zeekr X net als de Smart #1 op Geely’s nieuwe SEA-platform komt te staan. De aandrijflijn zal dan ook niet al te veel afwijken: achterwielaandrijving met een 200 kW elektromotor, en optioneel ook een elektromotor op de vooras. Verder geeft men aan dat de Zeekr X in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Dat zou inderdaad op vierwielaandrijving duiden. Net als de Smart #1 Brabus, dus, die over een systeemvermogen van 315 kW kan beschikken.
Verder is bekend dat je de Zeekr X mede dankzij het 800 volt systeem aan de snellader met maximaal 150 kW kunt opladen. Ook wordt er op LinkedIn hier en daar melding gemaakt van een 140 kWh accupakket en dat de duurste versie ongeveer een ton zou gaan kosten. Dit is echter nergens bevestigd. Met zo’n prijs zou er – ook al is Zeekr een ‘premium’ merk – geen sprake meer van een ‘volumemodel’ zijn.
De Chinese media melden dat Zeekr de nieuwe X nog dit voorjaar wil lanceren. De Europese marktintroductie zou ook dit jaar plaats moeten vinden.