Een tijdje geleden bouwde Mini bij wijze van proef al een prototype van een Mini Electric Cabrio. Het blijft een gok om zo’n auto ook in serie te gaan bouwen. Er is de laatste jaren toch wat minder belangstelling voor cabrio’s, laat staan elektrische. Maar Mini gaat de gok dus wagen en laat VDL Nedcar welgeteld 999 eenheden van de Mini Electric Cabrio bouwen.
Elke vijfde Mini die in Europa wordt verkocht is elektrisch
Stefanie Wurst, hoofd van het merk Mini, is enthousiast over de komst van de kleine elektrische cabriolet: “Drie jaar geleden lanceerden we de volledig elektrische Mini Cooper SE, vandaag is elke vijfde Mini die in Europa wordt verkocht een volledig elektrische Mini. Dit succes heeft ons ertoe aangezet om binnen enkele maanden de kleine serie van de Mini Cooper SE Cabriolet in te voeren. Ik ben verheugd dat we 999 Mini-klanten een buitengewoon en exclusief openluchtkartgevoel kunnen bieden.”
Mini Electric Cabrio in beperkte oplage van 999 eenheden
Een gelimiteerde oplage van 999 eenheden dus, waarvan er precies 30 voor de Nederlandse markt zijn gereserveerd. Die Mini Electric Cabrio is trouwens ’s werelds allereerste vierzits cabriolet met een volledig elektrische aandrijving. Natuurlijk zijn er al verschillende fabrikanten – van MG tot Wiesmann – die een studie, conceptcar of prototype van een elektrische cabrio of roadster presenteerden maar Mini is de eerste die een vierzits heeft en hem in serie gaat bouwen.
Specificaties
Wat krijgen klanten voor hun geld? De Mini Electric Cabrio gaat namelijk € 62.990 kosten, wat best veel geld lijkt voor zo’n klein autootje. Natuurlijk, het is wel een Mini en dan én elektrisch én een cabrio. De lengte wijkt uiteraard amper af van de normale Mini Electric: 3,86 meter. En, bijzonder voor een cabrio van dit formaat, heeft hij dus ook vier zitplaatsen. De bagageruimte meet 160 liter, net zo veel als de conventioneel aangedreven Mini Cabrio, maar aanzienlijk minder dan de 211 liter die de normale Mini Electric biedt.
De 135 kW elektromotor is ook geen onbekende. Hiermee kan de kleine cabriolet in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Het WLTP-verbruik is vastgesteld op 17,2 kWh/100 km. Daarmee zou de Mini Electric Cabrio een actieradius tot 201 kilometer moeten halen. Dat zal in de praktijk – zeker met geopend dak waardoor de stroomlijn veel minder gunstig is – een stuk(je) minder zijn.
Editie-specifieke uitrusting
Gezien het exclusieve karakter van de beperkte oplage geeft Mini de elektrische cabriolet ook een exclusieve uitrusting. Geheel volgens de traditie van Mini staat de Electric Cabrio op een set specifieke 17″ gegoten lichtmetalen wielen in ‘Electric Power Spoke 2-tone design’. Deze zijn overigens vervaardigd van 100 procent secundair aluminium en voor de productie maakte men gebruik van groene stroom om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.
Het Mini Head-Up display toont de bestuurder alle essentiële informatie in één oogopslag terwijl de Active Cruise Control met Stop & Go functie en de Mini Driving Assistant het rijcomfort met name tijdens lange ritten aanzienlijk verhoogt. De elektrische Mini Cabrio is van binnen uitgerust onder anderen uitgerust met lederen bekleding en een afwerking in Piano Black met gele accenten.
Kopers kunnen kiezen uit de kleuren Enigmatic Black en White Silver. De deurgrepen, sleuven op de flanken en de omlijsting van de voor- en achterlichten zijn afgewerkt in Resolute Bronze terwijl de vignetten in Piano Black uitgevoerd.
Tot slot de cabrioletkap: de gebruikers kunnen de bijzonder stille stoffen softtop met typisch Union Jack patroon tot een snelheid van 30 km/u elektrisch openen, sluiten of als schuifdak instellen.
Wie er eentje wil bemachtigen zal er snel bij willen zijn. We verwachten dat de 999 exemplaren van de Mini Electric Cabrio, zeker met het oog op het naderende voorjaar, in no-time zijn uitverkocht.