Op dit moment is het nog niet zo Volkswagen niet alle componenten van zijn elektrische aandrijflijnen zelf vervaardigt. Maar in de toekomst wil Volkswagen naast de elektromotor en accu ook andere kerncomponenten van de elektrische aandrijvingen ontwikkelen. Dit heeft meerdere voordelen.
‘Holistisch geoptimaliseerd totaalsysteem’
Bij de ontwikkeling van toekomstige elektrische aandrijvingen wil Volkswagen steeds meer in eigen hand nemen. Het is de bedoeling dat ‘Volkswagen Group Technology’ voortaan ook de pulsomvormer en het thermomanagement voor toekomstige elektrische aandrijflijnen in eigen huis gaat ontwikkelen. Dit brengt meer voordelen met zich mee dan alleen een kostenbesparing. Door het optimaliseren van de afzonderlijke componenten verwacht men de efficiëntie van de aandrijflijnen aanzienlijk te verhogen. De aandrijflijnen kunnen naar verwachting zelfs tot een vijfde efficiënter worden.
Thomas Schmall, VW Group Board Member for Technology: “Ons doel is om ook op het gebied van e-mobiliteit technologieleider te zijn. Daarom vertrouwen we ook op onze interne competenties en nemen we, na de accucel en de e-motor, de ontwikkeling van pulsomvormers en het thermomanagement op ons. Daarmee is de Volkswagen Groep een van de weinige autofabrikanten ter wereld die in de toekomst een holistisch geoptimaliseerd totaalsysteem kan aanbieden. Met deze knowhow zullen we ertoe bijdragen dat de Groep en zijn merken ook in de e-auto de technologische leider worden.”
Pulsomvormer
Dit onderdeel zal voor veel mensen volstrekt onbekend zijn. Maar het is een van de belangrijkste onderdelen. De pulsomvormer wordt namelijk beschouwd als het brein van de elektrische aandrijving. Het is grotendeels verantwoordelijk voor de efficiëntie en de prestaties.
De technologiedivisie van de Volkswagen Group is al begonnen met de ontwikkeling van de eerste eigen pulsomvormer. Hiervoor heeft men een volledig nieuw ontwerp gemaakt van zowel de hardware als software. Men ging hierbij uit van een modulair ontwerp. Hierdoor kan men dit ontwerp voor het hele gamma gebruiken, ongeacht of het een aandrijflijn voor een instapmodel of een krachtige sportwagen of SUV betreft. Op dit moment is men bezig om de technologie door te ontwikkelen tot een productierijp product. De nieuwe pulsomvormer zal als eerste in de volgende generatie van de MEB-architectuur worden toegepast.
Thermomanagement
Ook is Volkswagen bezig met het ontwikkelen van volledig nieuwe oplossingen voor thermisch beheer van de aandrijflijn. Hierbij is een holistische oplossing het uitgangspunt. Op dit moment gebruikt men nog een veelheid aan individuele modules en connectoren. In de toekomst wordt dit een compacte, geïntegreerde thermische module, welke alle zaken voor zijn rekening neemt. Die module regelt het gehele klimaatbeheersingssysteem, inclusief het thermisch beheer hoogspanningsaccu. Met die nieuwe module kan men de actieradius en de laadsnelheid nog verder optimaliseren. Bovendien is de nieuwe module ook lichter, robuuster en efficiënter dan de huidige systemen.
Volkswagen Group Technology
Bij Volkswagen Group Technology, de technologieleverancier voor alle merken van de VW Group, werken wereldwijd ongeveer 70.000 mensen. Deze divisie bundelt alle activiteiten op het gebied van accu’s, opladen en e-componenten voor de hele Volkswagen Group. Ook de dochterondernemingen PowerCo (accu’s) en Elli (opladen en energie) zijn onderdeel van deze divisie.
Unified cell
Het portfolio omvat onder meer de afgelopen zomer aangekondigde ‘unit cell’. De Volkswagen Group investeert drie miljard in de ontwikkeling van een eigen ‘standaard accucel’ en bijbehorende productiefaciliteiten. Die ‘unified cell’ moet vanaf vanaf 2025 in de elektrische voertuigen van de Volkswagen Group zal worden gebruikt.