De elektrificatie van modellen neemt in een rap tempo toe. Bij Fiat hebben ze inmiddels ook de stroomversnelling weten te vinden. Inmiddels kennen wij de Fiat 500e, maar voor particulieren blijft het hier eigenlijk wel bij. Voor ondernemers zijn er nog wel enkele volledig elektrische bestelbussen beschikbaar. Sinds vandaag lijkt het er op dat ook de oeroude Fiat Panda en de reeds uit productie genomen Fiat Punto hun elektrisch debuut zullen maken en nog snel ook.
Fiat Panda blijft niet klein
De Fiat Panda kennen wij al generaties lang als een compacte en betaalbare auto. Al geruime tijd is dit model niet meer leverbaar in Nederland, maar wie goed oplet komt hem nog regelmatig tegen. In 2011 werd de derde generatie gelanceerd waardoor er nog een kleine opleving in de verkopen was. Sinds deze derde generatie konden wij de ‘kleine Fiat Panda’ eigenlijk ook niet echt meer klein noemen.
Het model lijkt dit jaar nog zijn herintrede te maken als volledig elektrisch model. Hierbij zal het model wel fors wijzigen als het gaat om zijn omvang. Het zal worden omgevormd tot een iets groter model dat de vorm zal aannemen van een B-segment SUV.
Gebouwd op hetzelfde platform als de onlangs onthulde Jeep Avenger, staat de aanstaande geëlektrificeerde Fiat Panda gepland om samen met zijn neef van het merk Jeep te worden gebouwd in dezelfde Stellantis-fabriek in Polen. Naar verluidt deelt de Panda het eCMP-platform dat wordt gebruikt in voertuigen zoals de Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en DS 3 Crossback E-Tense.
Minder details over de Fiat Punto
De Punto wordt volgens bronnen ook een nieuw leven in geblazen. Net als de Panda zal ook de Punto in het B-segment opereren. Hierdoor krijgen wij wel een beter beeld wat wij kunnen verwachten qua grootte, maar blijft het voor ons nog een vraagteken of de Punto en Panda op deze manier geen concurrenten worden van elkaar. Immers waren beide modellen, voor de elektrificatie, totaal verschillend van elkaar. Deze kloof lijkt nu gedicht te worden.
Naast de volledig elektrische varianten, zijn de nieuwe Panda- en Punto-modellen mogelijk ook verkrijgbaar met verbrandingsmotoren, aangezien alle andere auto’s op basis van het eCMP-platform zowel elektrische als benzineaandrijflijnen ondersteunen, inclusief de Jeep Avenger, die onder de Renegade past.
Elektrische aandrijving
In de Jeep Avenger bestaat het elektrische systeem uit een enkele vooraan gemonteerde elektromotor die 115 kilowatt levert, met een 54 kilowattuur batterijpakket dat een WLTP-bereik biedt van maximaal 400 kilometer op een enkele lading. We kunnen dus verwachten dat de twee nieuwe Fiats een vergelijkbare configuratie hebben wanneer ze later dit jaar worden onthuld.
Stellantis wil fors uitbreiden
Stellantis is van plan zijn EV-portfolio in Europa uit te breiden van 22 modellen momenteel naar 30 dit jaar en 42 tegen het einde van 2024, en – volgens een interview met Fiats baas, Oliver François – zal de Italiaanse autofabrikant een grote comeback maken in de zeer competitieve B-segment. Dit laatste komt dan wel weer overeen met de eerder genoemde segmenten van zowel de Panda als de Punto.