Hoewel de Volkswagen ID.3 pas drie gaat geleden op de markt kwam, krijgt hij nu al een update. Bovendien volgt er volgend jaar een tweede update. Wie hoopt dat de veel bekritiseerde bedieningselementen op kort termijn worden verbeterd, zal op die tweede update moeten wachten. De zojuist aangekondigde update van de Volkswagen ID.3 betreft alleen het design, de standaarduitrusting en de afwerking en de materialen van het interieur.
Weg met het harde plastic
Dat laatste is absoluut een zeer welkome verbetering. Omdat de vanafprijs van het basismodel aanvankelijke per se onder 30.000 euro moest blijven, hebben de ontwerpers van Volkswagen hier en daar wat moeten bezuinigen. Dat deden ze onder andere door in het interieur hier en daar hardplastic materialen toe te passen. Eigenlijk Volkswagen onwaardig, maar soms moet je wat. Het logische gevolg was dat daar nogal wat commentaar op kwam. Welnu, in de komende update van de VW ID.3 wordt die harde kunststof bekleding vervangen door geschuimd kunststof. Dat betekent dat het interieur er voortaan net zo hoogwaardig uitziet als je van een Volkswagen mag verwachten. Die upgrade omvat nog meer verbeteringen. Zo krijgt het basismodel betere stoelen en ook de middenconsole van het basismodel zal een upgrade krijgen.
Duurzaamheid
Met de vernieuwingen in de afwerking van het interieur heeft Volkswagen ook aandacht besteed aan duurzaamheid. De ID.3 is voortaan volledig ‘diervrij’, en het aandeel gerecyclede materialen in het interieur is vergroot. Het microvezelmateriaal “Artvelours Eco” dat wordt gebruikt voor de portier- en stoelbekleding, bestaat voor 71 procent uit gerecycled materiaal.
Elektronica
Ook de elektronica wordt aangepakt. Het grotere twaalf-inch display dat standaard al in de ID.4 zit, is nu ook beschikbaar in de ID.3. Met de introductie van die grotere display in de VW ID.3 is de auto ook geschikt voor de 3.0–versie van de software. Hoewel de bediening nog steeds hetzelfde is, is de menu–indeling op basis van feedback van gebruikers verbeterd. Het laadmenu is bijvoorbeeld eenvoudiger te vinden en de e–routeplanner is ook verbeterd zodat de auto bij de navigatie nog beter rekening kan houden met de beschikbare (snel)laadpunten.
Travel Assist
Met de komst van de 3.0 software maakt de nieuwe Travel Assist ook gebruik van zwermgegevens. Er is nu bij landwegen alleen nog maar een tracking van de grens van de rijstrook nodig voor het rijbaanassistent. Het detecteren middenmarkeringen is daardoor niet langer vereist. Ook is de ondersteuning voor het veranderen van rijstroken verbeterd.
Design
Ook aan het design van de buitenzijde van de ID.3 zijn enkele wijzigingen aangebracht. De nieuwe ‘Air Curtain-luchtinlaten’ in de bumper en de gewijzigde motorkap doen de auto breder lijken en geven het front ook een strakkere uitstraling. Aan de achterkant is het design van de ID.3 ook aangepast. Het deel van de achterlichten dat op de achterklep is gemonteerd, is nu ook elektrisch verlicht, waardoor de achterlichten meer uit één geheel lijken te bestaan.
Verbeteren bedieningselementen: volgend jaar
Volgend jaar komt er nog een tweede update van de VW ID.3. Dat is overigens iets wat niet vaak voorkomt in de automobielwereld. Die volgende update richt zich op de veel bekritiseerde bedieningselementen en ook op het weggedrag.
Al met al krijgt de Volkswagen ID.3 evengoed een flinke upgrade. Hoewel de verbeteringen aan de bedieningselementen en het weggedrag nog even op zich laten wachten, zullen de verbeteringen aan het interieur en exterieur een grote impact hebben op het interieur en de uitstraling van de Volkswagen ID.3.
Pro en Pro S
Er komen twee uitvoeringen van de vernieuwde Volkswagen ID.3; de Pro en de Pro S. Deze hebben allebei een elektromotor van 150 kW met een koppel van 310 Nm. Bij de Pro is het accupakket 58 kWh groot en wordt een WLTP–actieradius van 42 kilometer verwacht. Met het 77 kWh accupakket van de Pro S geeft Volkswagen een WLTP–actieradius van ongeveer 546 kilometer op.
Als de ID.3 Pro aan een snellader wordt gekoppeld, kan de accu in 35 minuten naar 80 procent worden opgeladen dankzij de maximale laadsnelheid van 120 kW. Bij de Pro S duurt het ongeveer een half uur om het accupakket tot 80 procent op te laden dankzij de maximale laadsnelheid van 170kW. Later zal Volkswagen ook een versie met een kleinere accu aanbieden.
Vanaf begin april kunnen de ID.3 Pro en Pro S besteld worden en ze zullen in juni aankomen in Nederland. De prijzen, specificaties en uitvoeringen zal Volkswagen tijdens of vlak voor de marktintroductie bekendmaken.