Kia heeft al eerder het ontwerp van zijn nieuwe vlaggenschip, de EV9, onthuld. Voorafgaand aan het debuut op de Seoul Mobility Show geeft de Koraanse autofabrikant nu ook aanvullende informatie over de afmetingen, aandrijving, accu en enkele andere zaken omtrent de aangekondigde Kia EV9.
Het belangrijkste nieuws is dat de Kia EV9 een nieuwe accu krijgt met een capaciteit van 99,8 kWh, aanzienlijk meer dan de 77 kWh die tot nu toe het maximum was op het E-GMP-platform. Met die nieuwe, grotere accu is met de Kia EV9 een bereik van maximaal 541 kilometer volgens de WLTP-norm mogelijk.
Meer accumodules
De bestaande 77,4 kWh-accu op het E-GMP-platform bestaat uit 32 modules, met vier rijen van acht modules naast elkaar. Elk van deze modules heeft een netto capaciteit van 2,41 kWh. Als Kia hetzelfde type module blijft gebruiken, maar het aantal modules uitbreidt naar 40, zou dit resulteren in een nettocapaciteit van 96,4 kWh. Als de opgegeven 99,8 kWh inderdaad de brutocapaciteit is, dan gaat Kia inderdaad 40 in plaats van 32 accumodules gebruiken. Dat betekent dat er ook meer ruimte in het E-GMP-platform voor moet zijn. Nu is de Kia EV9 aanzienlijk groter dan de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, die beiden op dit platform staan. Omdat de EV9 ook een grotere wielbasis heeft, zou het E-GMP-platform voldoende ruimte hebben om de extra accumodules te huisvesten.
Snelladen met 800 volt
Net als andere E-GMP-modellen heeft de EV9 een 800V-systeem. Dat betekent dat het voertuig snel kan worden opgeladen. De exacte laadtijden zijn nog niet bekendgemaakt, maar de mogelijkheid bestaat dat de grotere accu grotere laadsnelheden kan ondersteunen dan de huidige 77 kWh-accu.
Hoewel Kia nog niet heeft bevestigd of de grotere accu in 18 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen, geldt over het algemeen dat hoe groter de accu is, hoe groter de laadsnelheid. Ter vergelijking: de 58 kWh-accu uit de E-GMP kan met 180 kW worden geladen, terwijl de 77 kWh-accu met 240 kW kan worden geladen. Het laadvermogen van de 100 kWh-accu zou dus nog hoger kunnen zijn. In 15 minuten zou er volgens Kia genoeg stroom energie in de accu worden gepompt om zo’n 239 kilometer te kunnen rijden.
Afmetingen en interieur
Kia heeft ook de afmetingen van de productieversie van de EV9 bekendgemaakt. De wielbasis is 3.100 mm, wat 10 cm langer is dan die van de Hyundai Ioniq 5 (en 20 cm meer dan de EV6). De lengte is 5.010 mm, de breedte 1.980 mm en de hoogte 1.755 mm (GT-line: 1.780 mm). De cw-waarde bedraagt 0,28. De EV9 kan worden besteld als zes- of zevenzitter. In de eerste zitrij zijn er de bekende relaxstoelen met rugleuningen die ver naar achteren kunnen worden gekanteld. De tweede zitrij wordt aangeboden in vier varianten.
Diverse aandrijfopties
De nieuwe 100 kWh-accu – laten we die 99,8 kWh voor het gemak maar even afronden – kan worden gecombineerd met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving. Daarnaast zal er in sommige landen een versie met een kleinere accu (76,1 kWh) en achterwielaandrijving beschikbaar zijn. Kia heeft ook plannen voor een krachtige GT-versie, maar die zal pas begin 2025 gelanceerd worden.
RWD 76 kWh | RWD 100 kWh | AWD 100 kWh | |
Vermogen/Koppel | 160 kW / 350 Nm | 150 kW / 350 Nm | 283 kW / 600 Nm (Boost: 700 Nm) |
Sprint 0-100 km/u | 8,2 seconden | 9,4 seconden | 6,0 seconden (Boost: 5,3 sec.) |
WLTP-actieradius | ± 433 km | 541 km | NNB |
Semi-autonoom rijden, FoD en V2L
De EV9 is voorzien van 15 sensoren, waaronder twee Lidar-sensoren. Hiermee wordt semi-autonoom rijden op niveau 3 mogelijk, dankzij de “snelweg-filepiloot”. Ook automatische rijstrookwisseling wordt ondersteund.
Een ander nieuw kenmerk is de Kia Connect Store, waar extra functies kunnen worden aangeschaft. Kia zal Functions on Demand (FoD) aanbieden voor drie kenmerken:
- Afstandsbediend parkeren (Remote Smart Parking Assist 2)
- Boost-functie voor tijdelijk 700 Nm bij de vierwielaandrijving
- Extra lichtpatronen voor de voorkant
Daarnaast krijgt ook de EV9 een Vehicle-to-Load-functie (V2L), wat betekent dat hij verschillende elektrische apparaten van stroom kan voorzien (tot 3,69 kW). In de toekomst moet het ook mogelijk zijn om het accupakket als opslag voor de elektrische energie uit het stroomnet te gebruiken (V2G).
Lancering en beschikbaarheid
De Kia EV9 zal morgen zijn live-debuut maken op de Seoul Mobility Show, gevolgd door de New York International Auto Show in april. Voorbestellingen beginnen in Korea in het tweede kwartaal, met Europa later in de tweede helft van het jaar. Kia heeft nog geen informatie gegeven over de prijzen.