Lancia presenteert met trots het Pu+Ra HPE-concept als hun visie voor de komende tien jaar en hun eerste stap in de wereld van elektrische mobiliteit. Het conceptvoertuig symboliseert Lancia’s strategie om auto’s te bedenken en te ervaren. Volgens CEO Luca Napolitano zullen alle toekomstige Lancia-modellen, te beginnen met de nieuwe generatie Ypsilon, zijn geïnspireerd op de Pu+Ra HPE. Dat duidt er dus op dat het niet de bedoeling is dat er een van het Pu+Ra HPE concept afgeleid productiemodel komt.
High Performance Electric: een knipoog naar het verleden
Het acroniem HPE, dat staat voor “High Performance Electric”, verwijst naar de krachtige elektrische aandrijving, verregaande milieuvriendelijkheid en moderne technologie. Lancia gebruikte het acroniem HPE al veel eerder. In de jaren ’70 was er immers een Lancia Beta HPE. Bij die sportieve ‘shooting brake’ stond HPE voor “High Performance Estate”.
Tijdloos en innovatief design
De Pu+Ra HPE is ontstaan uit de driedimensionale designstudie Pu+Ra Zero. Lancia schakelde voor het intereurontwerp ook het luxe meubelmerk Cassina in. Het resultaat is een tijdloze, typisch Italiaanse stijl met een innovatieve benadering die verder gaat dan de gebruikelijke designtaal van een auto.
Innovatieve interface: S.A.L.A.
De Pu+Ra HPE is het eerste voertuig met de virtuele interface S.A.L.A., die ook te vinden zal zijn in de nieuwe Ypsilon. S.A.L.A. staat voor Sound, Air, Light en Augmentation. Deze garandeert een eenvoudige, moeiteloze en intuïtieve bediening die het leven aan boord vergemakkelijkt. Lancia is ook het eerste merk binnen de Stellantis Group dat de technologieën Chamaleon en TAPE (Tailored Predictive Experience) aanbiedt. Daarmee centraliseert men de audio, klimaatregeling en verlichting.
Duurzaamheid als prioriteit
Duurzaamheid is een belangrijke focus van de Pu+Ra HPE. Lancia streeft ernaar om iconische componenten van historische modellen opnieuw te interpreteren met behulp van innovatieve, gerecyclede en herbruikbare materialen, geproduceerd met duurzame processen. Het Italiaanse merk maakt voor ongeveer 70% van de aanraakbare oppervlakken in het interieur gebruik van milieuvriendelijke materialen.
Elektrische strategie
De nieuwe Ypsilon, die is gepland voor 2024, wordt uitsluitend geleverd met geëlektrificeerde aandrijvingen. Dat wil zeggen: in een elektrische versie en met een hybride aandrijving. Dat laatste is een tussenoplossing. Vanaf 2026 zullen alle nieuwe Lancia-modellen volledig elektrisch worden aangedreven. Vanaf 2028 wil het merk uitsluitend elektrische auto’s aanbieden.
Lancia wil weer terug op Europese markt
Lancia, ooit een gevierd automerk, heeft de afgelopen jaren buiten Italië een sterke terugval ervaren. Met de introductie van het Pu+Ra HPE-concept en de sterke focus op elektrische mobiliteit, is het merk vastberaden om zijn positie in Europa te herstellen en een nieuwe generatie klanten aan te spreken. Gesteund door de technologische expertise van moederbedrijf Stellantis wil Lancia opnieuw een belangrijke speler worden op de Europese automarkt. Het herontdekken van Lancia’s rijke erfgoed, gecombineerd met een frisse en toekomstgerichte benadering, zou het merk in staat kunnen stellen om een succesvolle comeback te maken. Hiermee wil men een nieuw ‘premium’ publiek bereiken dat op zoek is naar duurzame ‘connected’ voertuigen.