Echt verrassend zijn de ontwerpen van Polestar niet meer, nadat het Zweeds/Chinese merk ons in het verleden verraste met mooie concepten als de Polestar Precept. Maar de onthulling van de Polestar 4, een naar eigen zeggen unieke ‘Performance SUV Coupé’, had toch een kleine verrassing voor ons. Deze auto, die de vormen van een coupé en een SUV combineert, heeft namelijk geen achterruit.
Uniek design: combinatie van een coupé en een SUV
De Polestar 4 bevindt zich in grootte en prijs tussen de Polestar 2 en 3. Uiteraard is hij gebaseerd op Geely’s SEA-platform (Sustainable Experience Architecture) en heeft hij dankzij een wielbasis van nét geen 3 meter een uitermate ruim interieur, al zal de hoogte hier en daar wellicht wat beperkingen hebben. De totale lengte, breedte en hoogte zijn respectievelijk 4839, 2139 en 1544 millimeter.
Prestaties om van te dromen
Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3,8 seconden en een maximaal vermogen van 400 kW (544 pk), is de Polestar 4 het snelste productiemodel van het merk tot nu toe. De Polestar 4 Long Range Dual Motor biedt twee rijmodi: bereik- en prestatie-modus. Hierdoor kunnen bestuurders hun rijervaring aanpassen op basis van hun behoeften.
Rijbereik tot 600 kilometer
Vooralsnog zal de nieuwe Polestar in de volgende uitvoeringen beschikbaar zijn:
- Polestar 4 Long Range Dual Motor
- Polestar 4 Long Range Single Motor
Beide Long Range versies, de Dual Motor en Single Motor, zijn uitgerust met een 102-kWh accu. Ze beschikken standaard over een warmtepomp. De Dual Motor-versie heeft een bereik van 560 kilometer, terwijl de Single Motor-versie 600 kilometer haalt op één lading. We mogen verwachten dat er op termijn ook een ‘Standard Range’ versie zal komen.
De Polestar 4 ondersteunt opladen met maximaal 200 kW aan de DC-snellader. Aan de normale laadpaal kun je hem opladen met een snelheid van maximaal 22 kW. Met de Vehicle-to-Load-functie (V2L) kunnen externe apparaten van stroom worden voorzien.
Interieur Polestar 4: boordevol technologie en comfort
In het interieur van de Polestar 4 valt meteen het enorme doorlopende glazen dak op, dat optioneel kan worden voorzien van een elektrochromatische verduisteringsfunctie.
Een 10,2-inch bestuurdersdisplay toont informatie over snelheid, accu en bereik. Verschillende rijhulpsystemen kunnen een virtuele omgeving en navigatie-informatie weergeven. Een head-up display projecteert voertuig-, telefoon- en navigatie-informatie op een 14,7-inch projectieoppervlak op de voorruit. Het infotainmentsysteem van de Polestar 4 draait zoals verwacht op Android Automotive OS en bevat een 15,4-inch scherm. Er is nog een scherm, dat ook toegankelijk is vanaf de achterbank, voor de media- en klimaatbediening. En tenslotte is er nog een klein beeldscherm dat de functie van de achteruitkijkspiegel overneemt.
Veiligheid en technologie hand in hand
Voor veiligheid zijn twaalf camera’s, een radar, twaalf ultrasone sensoren en een bestuurdersbewakingscamera geïnstalleerd. Hands-on detectie op het stuurwiel zorgt voor actieve betrokkenheid van de bestuurder. Een beeldscherm vervangt de achteruitkijkspiegel, aangezien de auto geen achterruit heeft.
Wereldwijde lancering Polestar 4: eerst China, dan ook naar Europa
De productie van de nieuwe Polestar start in november 2023 in China, waar de auto ook als eerste op de markt komt. Europese lancering staat gepland voor begin 2024, met een verwachte introductieprijs van ongeveer 60.000 euro.