Jaguar Land Rover (JLR) heeft grote plannen voor de komende jaren. Voor het einde van 2023 opent Land Rover de orderboeken voor de elektrische Range Rover. We krijgen ook meer informatie over de eerste van drie nieuwe EV’s van Jaguar, een vierdeurs GT die in 2025 arriveert.
Elektrificeren
Land Rover lanceert een nieuw platform genaamd de Electrified Modulair Architecture (EMA) dat de middelgrote elektrische SUV’s van het merk zal ondersteunen. Het volledig elektrische Range Rover-model wordt gelanceerd in 2025 en het bedrijf zal het bouwen in zijn bestaande fabriek in Halewood. Het verandert in een volledig elektrische productiefaciliteit als onderdeel van de nieuwe investering van £ 15 miljard in zijn fabrieken.
Het SUV-merk is van plan om zijn Modular Longitudinal Architecture (MLA), die de basis vormt van de Range Rover en Range Rover Sport, te behouden. Het platform stelt het bedrijf in staat voertuigen te bouwen met verbrandingsmotoren, hybride opstellingen en batterijen. Dit geeft de autofabrikant flexibiliteit bij het produceren van auto’s voor de behoeften van verschillende markten.
Jaguar EV
Jaguar zal zijn nieuwe JEA-platform in 2025 lanceren met de eerste van drie nieuwe EV’s. De vierdeurs GT heeft een actieradius van maximaal 700 kilometer en heeft een indicatieve vanafprijs van £ 100.000. Het bedrijf zegt dat de EV “meer vermogen zal hebben dan welke vorige Jaguar dan ook.” Het merk zal de nieuwe GT bouwen in zijn fabriek in Solihull.
Ecologische voetafdruk
JLR zal investeren in de industriële voetafdruk van het bedrijf, voertuigprogramma’s, digitale technologieën en autonome systemen. Een deel van de plannen van het bedrijf omvat het hernoemen van het Engine Manufacturing Centre naar Electric Propulsion Manufacturing Center, dat zal overgaan van het bouwen van Ingenium-verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijfeenheden en batterijpakketten.
“Deze investering stelt ons in staat om onze moderne luxe elektrische toekomst waar te maken, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en onze toewijding om tegen 2039 CO2-neutraal te zijn opnieuw te bevestigen”, aldus Adrian Mardell, CEO van JLR.
Rebranding naar JLR
De automaker is ook van plan om over te stappen op een ‘House of Brands’-benadering die is ontworpen om het unieke karakter van elke auto te versterken. De merken zijn Range Rover, Defender , Discovery en Jaguar.
Centraal in onze Reimagine-strategie is de vorming van het House of Brands, wat een natuurlijke evolutie is, met als doel het unieke karakter van onze karakteristieke Britse merken naar een hoger niveau te tillen en te versterken”, aldus professor Gerry McGovern OBE, chief creative officer bij JLR. “Onze ultieme ambitie is om echt emotioneel boeiende ervaringen op te bouwen voor onze klanten die, na verloop van tijd, een hoog eigen vermogen voor onze merken op de lange termijn en duurzaamheid voor JLR op de lange termijn zullen opbouwen.