De NIO EP9 van het Chinese merk dat zich speciaal richt op elektrische auto’s blijkt zeersnel. Met het voertuig is een nieuw baanrecord neergezet op de beroemd Nürburgring. De auto heeft dan ook een aantal mogelijkheden die niet te vergelijken zijn met die van andere elekrische, en zelfs brandstof-, voertuigen.
Baanrecord
De snelste tijd ooit gereden was sinds oktober 2016 in handen van Lamborghini. In het verleden hadden ook Porsche en McLaren er de toptijd. Nu voor het eerst is die in handen van een volledig elektrische auto. Daarbij werd wel gebruikgemaakt van een aerodynamisch pakket. Daarmee kan veel neerwaartse druk worden gecreëerd die zorgt voor snellere tijden. Dat neemt niet weg dat de NIO EP9 topsnelheden tot wel 310 kilometer per uur haalt.
Niet erkend
Hoewel het record veel goed kan doen voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen, wordt het record vooralsnog niet erkend. Om als snelste productieauto te kunnen worden aangemerkt op de Nürburgring, moet de auto ook echt in productie zijn. De NIO EP9 is alleen gebouwd voor investeerders in de autofabrikant. Er liggen wel enkele plannen om de raceauto daadwerkelijk te produceren, maar vooralsnog is dit niet het geval. Daarom blijft de tijd van Lamborghini, neergezet met een Huracán Peformante, voorlopig nog staan. Ook al was deze zeven seconden langzamer dan de NIO-tijd.
Speciaal project
NIO bouwt elektrische auto’s die volledig op de Chinese markt gericht zijn. De EP9 is gebouwd met het oog op het neerzetten van racerecords. Naast de tijd op de Nürburgring is ook op andere circuits al een aantal keer de toptijd verpulverd. Dit komt vooral doordat de auto over 1360pk beschikt. Hij is in minder dan 3 seconden op 100 kilometer per uur. Wat zeker ook bijzonder is aan het racemonster van NIO, is dat het voertuig maar liefst 430 kilometer op een volle accu kan rijden. Al hangt dit natuurlijk ook af van de rijstijl.