Het in Californië gevestigde Fisker werkt samen met Ample om een versie van de Ocean op de markt te brengen die compatibel zal zijn met batterijwisseltechnologie. De gezamenlijke ontwikkeling tussen de twee bedrijven is al aan de gang, met als doel om EV’s tegen Q1 2024 te voorzien van verwisselbare batterijpakketten.
Particulieren moeten wachten
Volgens het officiële persbericht zullen de eerste klanten voor de door Ample aangedreven Ocean “wagenparkbeheerders zijn die willen overstappen op elektrische mobiliteit zonder economische of operationele compromissen”. Met andere woorden, particuliere klanten zullen, althans in het begin, geen toegang hebben tot deze variant van het voertuig.
Geschikt voor elke EV
De verwisselbare accupakketten van Ample zijn gemaakt van meerdere modules van dezelfde grootte die ongeveer zo groot zijn als een schoenendoos. In tegenstelling tot de single-pack-benadering (zoals die NIO gebruikt), zorgt de strategie van Ample – die blijkbaar is geïnspireerd op legoblokken – ervoor dat in principe elke EV een compatibele batterij kan krijgen die vervolgens kan worden verwisseld voor een vers opgeladen exemplaar in een mum van tijd bij een wisselstation.
De modulaire pakketten zijn echter niet bepaald plug-and-play, aangezien het ontvangende voertuig in de eerste plaats zou moeten worden aangepast of vervaardigd met dit systeem in gedachten, wat Fisker van plan is te doen.
De twee bedrijven zullen de inkomsten delen die verband houden met het mechanisme voor het verwisselen van batterijen, dat zogenaamd een lege batterij in minder dan tien minuten kan vervangen door een volle batterij. De Amerikaanse automaker zegt dat bestuurders die veel kilometers maken, zoals die in de transportindustrie, goed passen bij de Ocean met verwisselbare stroombronnen.
Wisselstations nog geen algemeen goed
Het is een interessante benadering die deze technologie eindelijk naar een breder publiek in Europa zou kunnen brengen. Voor de context heeft NIO meer dan 20 miljoen batterijwissels uitgevoerd bij zijn snelwisselstations in China en Europa, maar in de VS is deze aanpak niet van de grond gekomen. Waarom het publiek op dit laatste continent nooit de techniek van Nio heeft omarmd is nog onduidelijk. Het is dan ook de vraag of Fisker het dit keer wel voor elkaar krijgt.
Fisker Ocean vanaf 5 mei in Europa
De Fisker Ocean EV is officieel gecertificeerd voor verkoop in Europa , met leveringen gepland voor 5 mei. Opmerkelijk genoeg kunnen de levering in Amerika nog niet van start gaan, terwijl het bedrag juist daar gevestigd is. Fisker zit hier nog steeds te wachten op het homologatieproces.
Met het bovenstaande rekening houdende, lijkt het er sterk op dat er ook wisselstations van Fisker in Europa zullen opduiken. Nio heeft immers hier wel succes en Fisker wil natuurlijk niet een al te groot risico lopen als beginnend EV-fabrikant.