Peugeot onthult de vernieuwde e-2008, een compacte elektrische SUV die verbeterde prestaties, een fris design en een grotere actieradius biedt. Hoewel de Peugeot e-2008 een licht gewijzigd uiterlijk heeft gekregen, bevinden de belangrijkste upgrades zich onder de motorkap. Hij is voortaan uitgerust met een krachtigere elektromotor van 115 kW, vergeleken met de eerdere versie die een 100 kW-motor had. De accucapaciteit is eveneens vergroot van 50 kWh naar 54 kWh. Dat resulteert in een toename van de actieradius van 341 naar maar liefst 406 kilometer volgens de WLTP-norm. Een verbetering van bijna 20 procent, die de Peugeot e-2008 ongetwijfeld een sterkere positie in zijn segment zal geven
Laden en snelladen
In veel landen biedt Stellantis twee boordladers aan voor de vernieuwde e-2008: een standaard 7,4 kW-lader en een optionele driefasige 11 kW-lader. In Nederland kunnen we ervan uitgaan dat de 11 kW boordlader standaard zal zijn. De grotere accu heeft aan de DC-snellader een laadsnelheid van 100 kW. Dat resulteert in een iets kortere laadtijd voor het opladen van 20 tot 80 procent. Daar is voortaan 30 minuten voor nodig. Dit maakt de e-2008 uiteraard aantrekkelijker voor bestuurders die vaak langere afstanden afleggen.
Nieuw design met karakteristieke lichtsignatuur
De vernieuwde Peugeot e-2008 is niet alleen technisch verbeterd, maar heeft ook een facelift gekregen. Het verschil zit hem vooral in het front en de achterzijde. De nieuwste versie van de 2008-serie is voorzien van Peugeot’s nieuwe, karakteristieke lichtsignatuur, die eerder al op de Peugeot 508 werd geïntroduceerd. Aan de voorkant zien we verticale lichtklauwen, terwijl aan de achterzijde het drie-klauwen ontwerp terugkomt in de vorm van horizontale dubbele lamellen in de achterlichten die het voertuig optisch breder laten lijken.
Peugeot’s designstrategie
Peugeot-Design-Directeur Matthias Hossann legt uit dat de nieuwe e-2008 een belangrijk onderdeel vormt van de voortdurende evolutie van het merk. “Met de nieuwe Peugeot 2008 bouwen we verder aan onze technologische en stilistische identiteit. Het ontwerp van de voorkant, met de versterkte drieklauwensignatuur, is een van de belangrijkste elementen. Het benadrukt de robuuste en opvallende stijl die het model zo succesvol heeft gemaakt op alle markten,” aldus Hossann.
Bescheiden interieurupgrade voor de Peugeot e-2008
Het interieur van de vernieuwde Peugeot e-2008 heeft ook enkele belangrijke upgrades gekregen. Het infotainmentscherm is bijvoorbeeld vergroot van 7 naar 10 inch, wat zorgt voor een aanzienlijk betere gebruikerservaring en eenvoudigere bediening. Verder blijven de buitenafmetingen van het voertuig ongewijzigd, waardoor de e-2008 zijn compacte en wendbare karakter behoudt.
Gedeelde technologie binnen Stellantis
De verbeterde aandrijflijn die in de vernieuwde Peugeot e-2008 wordt gebruikt, is niet uniek voor dit model. Deze aandrijflijn wordt ook toegepast in andere voertuigen binnen het Stellantis-concern, zoals de Peugeot e-208, DS 3 E-Tense, Jeep Avenger, de toekomstige elektrische Peugeot e-308 (SW) en Opel Astra Electric. Daarnaast werd onlangs aangekondigd dat de Citroën ë-C4 en ë-C4 X ook een vergelijkbare prestatie-upgrade zullen ontvangen.
Beschikbaarheid en uitvoeringen
De vernieuwde Peugeot e-2008 zal deze zomer op de markt komen in de drie bekende uitvoeringen: Active, Allure en GT. De 2008, die wordt geproduceerd in de fabriek in het Spaanse Vigo, is ook nog steeds beschikbaar als een conventioneel aangedreven SUV voor diegenen die nog niet klaar zijn om over te stappen op elektrisch rijden.