De Volkswagen ID.Buzz, de moderne en elektrische interpretatie van de iconische Volkswagen ‘Bulli’, is niet zomaar een elektrische bestelwagen of personenbus. Door zijn knipoog naar het verleden en zijn moderne techniek is hij ook een symbool van de overgang naar duurzame mobiliteit, een belichaming van de technologische vooruitgang en natuurlijk ook een belofte van ruimte en comfort.
Ruimtebeleving in de ID.Buzz door langere wielbasis
De ID.Buzz, met zijn langere wielbasis, zet een nieuwe standaard in de ruimtebeleving van elektrische auto’s. De standaard ID.Buzz, met een wielbasis van 2.988 mm, biedt al een uitermate ruim en comfortabel interieur. Maar de nieuwe versie met langere wielbasis gaat nog een stap verder. Met een lengte van 4.712 mm, een breedte van 1.985 mm en een wielbasis van 3.24 meter, biedt deze versie nóg meer ruimte.
Het meest opvallende aan deze versie met lange wielbasis is het aantal zitplaatsen. Waar de standaard ID.Buzz plaats biedt aan vijf personen, kan de versie met langere wielbasis maar liefst zeven personen vervoeren. Dit maakt de VW ID.Buzz met langere wielbasis niet alleen een ideale gezinsauto, maar ook een uitstekende keuze voor zakelijk personenvervoer.
ID.Buzz | ID.Buzz LWB | |
Lengte | 4.597 mm | 4.712 mm |
Breedte | 1.976 mm | 1.985 mm |
Wielbasis | 2.988 mm | 3.240 mm |
Zitplaatsen | 5 | 7 |
Grotere accu, krachtigere motor
De normale ID.Buzz is uitgerust met een 77 kWh accu (bruto energie-inhoud: 82 kWh) die energie levert aan een 150 kW elektromotor. Deze motor drijft de achteras aan, net zoals de luchtgekoelde verbrandingsmotor dat ooit deed in de T1. De positie van de accu is diep geïntegreerd in de sandwichvloer. Dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt van het voertuig. Beide factoren optimaliseren de handling en de wendbaarheid.
De ID.Buzz is niet alleen ruimer, maar ook krachtiger en heeft een groter bereik dan ooit tevoren. Volkswagen heeft aangekondigd dat de ID.Buzz optioneel nu ook leverbaar is met een krachtigere elektromotor. Deze nieuwe motor levert maar liefst 210/286 pk, een aanzienlijke toename ten opzichte van de standaardmotor. Deze krachtigere motor drijft als vanouds de achterwielen aan en kan de ID.Buzz naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 160 km/u brengen.
Maar dat is nog niet alles. De verlengde versie van de ID.Buzz is nu ook optioneel leverbaar met een grotere accu. Deze nieuwe accu heeft een capaciteit van 86 kWh, naast het standaard accupakket van 77 kWh. Met deze grotere accu kan de ID.Buzz een nog grotere afstand afleggen op een enkele lading, waardoor het bereik van de auto aanzienlijk wordt vergroot. Met de 77 kWh accu bedraagt de WLTP-actieradius 410 kilometer. Met de grotere accu zou hij een (geschatte) actieradius van ruim 450 kilometer moeten hebben.
De ID.Buzz kan worden opgeladen via wallboxes of openbare laadstations met 11 kW wisselstroom (AC). Via een CCS-stekker bij een DC-snellader (gelijkstroom) kan het laadvermogen oplopen tot 170 kW. Op deze manier kan de accu van 5% naar 80% worden opgeladen in ongeveer 30 minuten.
Veiligheid en assistentiesystemen in de ID.Buzz
De ID.Buzz is uitgerust met de nieuwste systemen en functies voor veiligheid, comfort en opladen. Standaard in de ID.Buzz en ID.Buzz Cargo is het ‘Car2X’ lokale waarschuwingssysteem, dat signalen van andere voertuigen en de transportinfrastructuur gebruikt om gevaren in real-time te detecteren. Ook standaard is de ‘Front Assist’ noodremfunctie en, in de MPV, de ‘Lane Assist’ rijstrookassistent.
Een daarvan is ‘Front Assist’, een systeem dat de verkeerssituatie voor uw auto bewaakt, waarschuwt wanneer de auto te dichtbij komt en zelfs de remmen gebruikt om een botsing te helpen voorkomen. Het systeem gebruikt radarsensoren om de afstand en relatieve snelheid van andere voertuigen voor de ID.Buzz te meten en biedt een tijdig reagerend waarschuwingssysteem. Als het een mogelijke kop-staartbotsing detecteert, waarschuwt Front Assist visueel en auditief, terwijl het ook de remmen voorbereidt voor noodremmen.
Een andere opmerkelijke functie is ‘Lane Assist’, die de auto veilig in de juiste rijstrook houdt. Lane Assist voorkomt dat uw auto uit zijn rijstrook drijft. Dat vermindert de kans op een ongeval en lange snelwegreizen worden zo veel veiliger. Het Lane Assist-systeem is als een vriendelijke co-rijder. Als het merkt dat de auto uit de rijstrook drijft, stuurt het de auto zachtjes terug binnen de lijnen.
Tot slot is er ‘Side Assist’, dat de bestuurder waarschuwt voor naderend verkeer voordat hij van rijstrook verandert. Wanneer de bestuurder van rijstrook wilt veranderen, vertelt Side Assist over andere voertuigen die te dichtbij zijn of in de dode hoek zitten. Als er auto’s van achteren naderen – dichterbij dan 50 meter – of in de dode hoek, zullen waarschuwings-LED-lampjes in de buitenspiegels ter waarschuwing knipperen.
Succesverhaal
De Volkswagen ID.Buzz is meer dan alleen een elektrische auto. Het is een symbool van de toekomst van mobiliteit, een belofte van ruimte en comfort, en een showcase van geavanceerde technologie en veiligheidsfuncties. Met zijn lange wielbasis, krachtige prestaties en geavanceerde assistentiesystemen biedt de ID.Buzz een unieke rijervaring die zowel duurzaam als plezierig is.
Het volgende succesvolle hoofdstuk van de ID.Buzz wordt zonder twijfel geschreven door de nieuwe versie met langere wielbasis. Deze versie biedt klanten de flexibiliteit om te kiezen uit configuraties met 5, 6 of 7 zitplaatsen. Bovendien zal deze langere variant van de VW ID.Buzz ook dienen als basis voor de aankomende elektrische camperbus, die naar alle waarschijnlijkheid de naam VW ID.Buzz California zal dragen.
Het Europese debuut van de Volkswagen ID.Buzz met langere wielbasis vindt plaats tijdens het internationale VW Bus Festival. Dit evenement wordt gehouden van 23 tot 25 juni op het terrein van de Hannover Messe.