Het schijnt dat het Chinese merk Omoda, een dochteronderneming van het Chinese Chery-concern, zich klaar maakt om de Nederlandse markt te betreden. Met de Omoda 5 EV als het eerste model, ziet het er naar uit dat Omoda vooralsnog een bescheiden entree zal maken op de Europese EV-markt.
Een nieuwe speler uit het Oosten
Omoda, niet te verwarren met de gelijknamige Nederlandse moderetailer, is voor velen een nieuwe naam in de autobranche. Het merk maakt deel uit van Chery, een gevestigde autofabrikant in China. Hoewel Chery in eigen land een behoorlijke staat van dienst heeft, ook op het gebied van elektrische voertuigen, moet Omoda nog maar bewijzen dat het deze erfenis kan voortzetten.
De Omoda 5 EV: een bescheiden debutant
Het eerste model dat men op de Nederlandse markt zal brengen, is waarschijnlijk de Omoda 5 EV. We zetten bewust ‘EV’ achter de naam omdat er ook een versie met verbrandingsmotor is, dat vanwege de grote grille erg veel op de Hyundai Tucson lijkt. Die Omoda 5 heeft een keurig maar niet bepaald onderscheidend ontwerp.
Bescheiden specificaties
De specificaties zijn aardig in lijn zijn met wat we tegenwoordig van een EV verwachten, maar meer ook niet. Zo heeft de Omoda 5 EV een elektromotor die 150 kW (201 pk) levert en een koppel 400 Nm genereert. Ook de accu, die een capaciteit van 64 kWh en een actieradius van 450 kilometer mogelijk zou moeten maken, is niet echt iets waarmee je de markt zult veroveren. Dat geldt ook voor het DC snelladen. Bij de Omoda 5 duurt het veertig minuten om de accu tot 80 procent op te laden. Aan een reguliere laadpaal duurt een volledige oplaadbeurt ongeveer 5 uur, wat op een laadsnelheid van 11 kW zal duiden.
Wereldwijde plannen, maar realistische verwachtingen
Omoda lijkt niet alleen zijn zinnen te hebben gezet op de Nederlandse markt. Er zijn berichten dat het merk ook plannen heeft om de Omoda 5 EV in andere Europese landen aan te bieden. Er verschijnen her en der nieuwsberichten over Omoda, van de Filippijnen tot Mexico en Australië. Maar in die landen zal het Chinese merk waarschijnlijk eerder een auto met verbrandingsmotor lanceren. In ieder geval kan het betekenen dat Omoda ambities heeft om een wereldwijde speler te worden. Gezien de gemiddelde specificaties van de Omoda 5 EV, zal het merk het waarschijnlijk moeten hebben van een scherpe prijsstelling om met de andere elektrische auto’s in zijn segment te kunnen concurreren.