De verkiezing voor de Trekauto van het Jaar wordt inmiddels al heel wat jaren door de ANWB georganiseerd. Als uitgever van de Kampeer & Caravan Kampioen, die sinds een paar jaar weer Kampeerkampioen heet, is het logisch dat men de lezers wil informeren welke actuele automodellen goede caravantrekkers zijn. Dit jaar is dat dus de Nissan X-Trail e-Power e-Force.
Caravantrekken vroeger, en nu
De verhoudingen tussen de trekcapaciteiten van auto’s vergeleken met het gewicht van caravans is de afgelopen decennia nogal eens veranderd. In de jaren ’70 en ’80, toen het caravannen populair werd, hadden de meeste auto’s amper voldoende vermogen en koppel om een caravan te trekken. De Ford Taunus 1,6 L werd toen bijvoorbeeld veel als caravantrekker gebruikt, en die had maar 73 pk onder de motorkap. De caravans waren in die tijd gelukkig nog wat lichter en compacter dan tegenwoordig.
Later werden de auto’s een stuk krachtiger. Benzinemotoren kregen brandstofinspuiting, en net als diesels soms ook een turbo. Waar vroeger 75 pk al best wel veel was, werd 125 tot 150 pk een redelijk normaal iets. Daarmee kon je prima de gemiddelde caravan trekken. Je zou dan denken dat bijna iedere middenklasser probleemloos een caravan zou kunnen trekken en dat die verkiezing geen nut meer heeft. Niets is minder waar.
Groter en zwaarder
De kampeerders wilden meer luxe, ruimte en comfort. De gemiddelde caravan werd in die tijd namelijk langer, breder én zwaarder. De standaard opbouwlengte van 3,90 meter werd al gauw 4,95 meter en de breedte nam toe van 2,10 naar 2,30 meter. Met de toegenomen hoeveelheid luxe die de caravans moesten bevatten, werden ze ook zwaarder. Heteluchtverwarming, airconditioning, luxe matrassen, satellietschotels, magnetrons, espressoapparaten, movers, skottelbraais, loungesets en nog veel meer. Vroeger was een maximaal toelaatbare massa (MTM) van 1000 kilo gemiddeld te noemen, tegenwoordig is dat eerder 1500 kilo, ondanks de moderne lichtgewicht bouwmethodes. Dat betekent dat de hedendaagse auto’s, hoewel ze een stuk krachtiger zijn, nog steeds hard moeten werken om die caravan te kunnen trekken.
Verkiezing voor beste trekauto is actueler dan ooit
Nu bevinden we ons weer in een andere fase. Auto’s moeten minder CO2 uitstoten. Enerzijds betekent dat downsizen qua formaat, en auto’s moesten ook zuiniger worden. Daar worden het allesbehalve betere caravantrekkers van. Daarnaast is er natuurlijk de elektrificatie. Ons wagenpark moet uiteindelijk helemaal elektrisch worden. Er rijden nu naast de conventionele auto’s ook veel ‘deels elektrische’ auto’s rond (mild-hybrid, hybride, plug-in hybride), en ‘volledig elektrische’ auto’s. Die kunnen in het ene geval geen aanhanger, laat staan een caravan, trekken. En soms zijn het geweldig goede caravantrekkers. Daar valt niet echt een lijn in te trekken, dat hangt echt van heel veel factoren af. Het moge duidelijk zijn: het belang van de verkiezing van de beste trekauto is actueler dan ooit.
Elektrisch
En dat die (deels) elektrische auto’s prima caravantrekkers kunnen zijn, dat zien we aan het deelnemersveld van de verkiezing en aan de winnaars. In 2021 namen er uitsluitend (plug-in) hybride auto’s aan de verkiezing deel. Toen won een hybride de verkiezing. Vorig jaar bestonden het deelnemersveld uitsluitend uit volledig elektrische auto’s, en dat gold uiteraard ook voor de winnaars. Inmiddels zijn we in 2023 beland. Het deelnemersveld vertoont nu opeens weer veel variatie. Er zijn ‘mild hybrids’, ‘hybrides’, ‘plugin hybrides’, auto’s met range-extender tot volledig elektrische modellen.
Nissan X-Trail e-Power e-Force
De winnaar van de verkiezing van dit jaar is de Nissan X-Trail e-Power e-Force. Zijn aandrijving is een mengsel van plug-in hybride, volledig elektrisch en een waterstofauto. Hij heeft een normale benzinemotor die alleen als generator fungeert. Net als de brandstofcellen van een waterstofauto. Hij heeft slechts een kleine accu, die puur als buffert fungeert, en een of twee elektromotoren die de daadwerkelijke aandrijving verzorgen. Het rijden op zich is dus elektrisch. Alleen de stroom komt niet van de laadpaal of snellader, maar van de benzinemotor. Hoewel dat concept qua CO2-uitstoot en efficiëntie verre van ideaal is, blijkt het wat rijden betreft goed te werken. En die Nissan X-Trail blijkt ook een prima caravantrekker te zijn, getuige het feit dat hij tot Trekauto van het Jaar 2023 is uitgeroepen.
Overtuigende rijeigenschappen en comfortabel
Volgens de vakjury is de Nissan X-Trail e-Power e-Force een uitblinker qua in rijeigenschappen, wegligging en comfort. Hij heeft een uitstekende wegligging en ook het rijgedrag is, mede dankzij de nieuw ontwikkelde aandrijflijn, opmerkelijk prettig. Het ‘one pedal’ systeem, waarbij de auto net als bij een volledig elektrische auto krachtig afremt als de bestuurder het gaspedaal loslaat, draagt daar in belangrijke mate aan bij. Verder biedt de Nissan meer dan voldoende interieur- en bagageruimte, en de ergonomie en veiligheid van de Nissan X-Trail e-Power e-Force zijn prima voor elkaar.
Deelnemersveld
De Nissan X-Trail e-Power e-Force stond in de verkiezing voor de Trekauto van het Jaar 2023 in een behoorlijk sterk deelnemersveld. Hij moest de strijd aangaan met de Tesla Model Y Long Range AWD (volledig elektrisch), de Opel Astra 1.6 turbo Hybrid (hybride) , de Renault Austral E-Tech hybrid 200 (hybride), de Mazda CX-5 e-Skyactiv G 165 automaat FWD (mild hybrid) een de Ford Focus 1.0 Ecoboost 155 mild hybrid Wagon (mild hybrid).
Verkiezing
De ANWB KampeerKampioen organiseert de Trekauto van het Jaar-verkiezing zoals gezegd jaarlijks. Daarbij worden auto’s beoordeeld op wegligging, prestaties en binnenruimte. De testrit vindt plaats op de openbare weg, waarbij elke auto een caravan van 1.350 kilogram trekt, gelijk aan de gemiddelde Nederlandse caravan.
De selectie van deelnemende auto’s wordt gemaakt door de ANWB KampeerKampioen en ANWB Experts, met aandacht voor trekgewicht, technische innovatie, prijs en marktrelevantie. De catalogusprijs van de basisuitvoering mag niet hoger zijn dan € 55.000. Elektrische auto’s komen alleen in aanmerking met het grootste beschikbare accupakket vanwege de actieradius.